Sökning: "thought and language"

Visar resultat 6 - 10 av 311 uppsatser innehållade orden thought and language.

  1. 6. Metafysikens död, teologins möjlighet? : Jean-Luc Marions tänkande i kritisk belysning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Kenneth Mattebo; [2023]
    Nyckelord :Jean-Luc Marion; phenomenological theology;

    Sammanfattning : In this essay I explore some of the theological consequences of Jean-Luc Marions antimetaphysical philosophy of religion. Inspired by Heidegger and Nietzsche Marion works from the definition of metaphysics as "onto-theology". LÄS MER

  2. 7. How Venture Capital Could Use Large Language Models to Screen Sustainability Impact Startups

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem

    Författare :Måns Vilhelm Tivenius; Karl-Gustav Elf; [2023]
    Nyckelord :Large Language Models; Venture Capital; Impact Investing; Prompt Engineering; GPT-4; ChatGPT; Impact; Sustainability; Artificial Intelligence; Startup success; Impact startup; Impact measurement; Screening; AI for good; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This study investigates the potential of large language models (LLMs), such as ChatGPT, to aid venture capitalists in the screening of startups that maximize sustainability impact. To determine the scope that maximizes impact for venture capitalists' and to identify effective screening criteria, the study utilized theoretical research and interviews. LÄS MER

  3. 8. Barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om lärmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Birgitta Lord; Emilia Johansson; [2023]
    Nyckelord :present teacher; language development; learning environment; interplay; närvarande pedagog; språkutveckling; lärmiljö och samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas synsätt på hur lärmiljöer i förskolan stimulerar barns språkutveckling, samt hur förskollärarna talar om hur de arbetar för att skapa lärmiljöer som bidrar till att barn utvecklas i sin språkutveckling. Den valda metoden i studien är en kvalitativ metod med semistrukturerad intervju där urvalspersonerna består av fem verksamma förskollärare. LÄS MER

  4. 9. Motivation och digitala verktyg i språkundervisningen : Digitala verktygs påverkan på språkinlärning i åk 6 -9. En enkätstudie inom språkundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yanal Putch; [2023]
    Nyckelord :Teaching; language teachers; digital tools; and motivation.; Undervisningen; språklärare; de digitala verktygen; och motivationen.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens undervisning använder språkläraren digitala verktyg för att stödja elevernas lärande och motivera dem. Enligt de svenska styrdokumenten ska skolans mål vara att ansvara för att varje elev ska kunna använda de digitala verktygen, och lärare ska utveckla sina digitala kompetenser för att kunna använda dem på ett genomtänkt sätt. LÄS MER

  5. 10. Large-scale Exploratory Text Visualisation

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Wilma Axelsson; Nellie Engström; [2023]
    Nyckelord :Natural language processing; information visualisation; text visualisation; Swedish news articles; dynamic topic modeling; hierarchical topic modeling; BERTopic;

    Sammanfattning : The amount of available text data has increased rapidly in the latest years, making it difficult for an everyday user to find relevant information. To solve this, NLP and visualisation methods have been developed for extracting valuable information from text and presenting it to the user. LÄS MER