Sökning: "tidig skrivutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden tidig skrivutveckling.

  1. 16. Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter : Framgångsfaktorer för upptäckt och kartläggning av läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Agnebrink; Kristina Liljegren; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; kartläggning; samarbete; modersmålslärare; speciallärare;

    Sammanfattning : Idag har ca 20% av alla elever i grundskolan annat modersmål än svenska. Resultat från PISA-undersökningar visar att läsförståelseförmågan hos elever med utländsk bakgrund är lägre än hos elever med svensk bakgrund (Skolverket 2006:10) vilket innebär en stor utmaning för oss pedagoger som verkar i svensk skola. LÄS MER

  2. 17. Läsförståelse i Sverige och Norge : En jämförande litteraturstudie av Sveriges och Norges läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Axel Fast; Simon Odh; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelseundervisning; läsförståelse Norge; läsförståelse Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att jämföra Sveriges respektive Norges läsförståelseundervisning. Vi har analyserat material från olika publikationstyper för att återspegla vad tidigare forskning säger om ämnet. LÄS MER

  3. 18. Metodval inför tidig läs- och skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lindy Hansen; Josefine Bertilsson; [2017]
    Nyckelord :ASL; digitala verktyg; läs- och skrivutveckling; metodanvändning;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har det utvecklats olika metoder för elevers läs- och skrivutveckling och för att lärare på bästa sätt ska kunna möta elever efter deras förutsättningar och behov måste läraren använda arbetssätt som gynnar samtliga i elevgruppen. Vi kan se en problematik i att möta varje elev då alla inhämtar och utvecklar kunskap på olika sätt. LÄS MER

  4. 19. En garanti och modell för läs- och skrivutveckling, vad är det värt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Andersson; Elin Hanak; [2017]
    Nyckelord :Avkodning; Helsingborgsmodellen; Kritiskt textarbete; Literacy; Läsa-skriva-garantin; Läsförståelse; Resursmodellen;

    Sammanfattning : I Helsingborgs stad finns en läsa-skriva-garanti som garanterar att alla barn kan läsa och skriva efter sitt första skolår. Det har även utarbetats en modell för tidig läs- och skrivutveckling, som kallas för Helsingborgsmodellen. LÄS MER

  5. 20. Automatisera elevers stavning : Lärares viktiga kunskaper för främjandet av elevers stavningsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sofie Skallberg; [2016]
    Nyckelord :Morfologisk-ortografisk stavning; språkets struktur; fonologisk medvetenhet; morfologisk medvetenhet; ortografi-stavningsmönster; stavningsregler; explicit och implicit undervisning; individanpassning;

    Sammanfattning : Lärare behöver ha goda kunskaper om språkets uppbyggnad för att kunna undervisa om stavning där kunskaper om ords innebörd och struktur, stavningsregler, morfologi och fonologi är viktiga byggstenar. Utbildning i språket och dess struktur blir därmed viktigt för verksamma eller framtida F-3 lärare. LÄS MER