Sökning: "tidig skrivutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden tidig skrivutveckling.

  1. 11. Skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Leander; Therese Kajsjö; Åsa Gabrielsson; [2020]
    Nyckelord :avkodning; bedömning; fonologisk medvetenhet; kartläggning; kompetens; strukturerad undervisning; The Simple View of Reading; tidig läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en fördjupad kunskap om skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning samt vikten av god och relevant kompetens i arbetet med främjande aktiviteter för elevers läsutveckling. Studien baseras på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer med 15 informanter från tre olika skolor från tre olika kommuner. LÄS MER

  2. 12. Läs- och skrivutveckling i grundskolans tidigare år : en undersökning om lärares användning av vardagsnära texter i tidig läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Malin Håkansson; Johanna Johansson; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; vardagsnära texter; literacy; tidig skolålder; sociokulturellt perspektiv; populärkultur; texttyper; textvärldar;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur lärare arbetar med vardagsnära texter i tidig läs- och skrivutveckling. För att besvara vår frågeställning har vi tagit hjälp av tidigare forskning samt litteratur för att åstadkomma förståelse och bakgrund för hur läs- och skrivinlärning numera beskrivs som läs- och skrivutveckling med hänsyn till de texter och den populärkultur som eleverna växer upp med. LÄS MER

  3. 13. Surfplattor i undervisningen : En litteraturstudie av hur surfplattor påverkar skrivutvecklingen i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ivana Ladan; Emelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :Surfplattor; skrivutveckling; undervisning; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Digitalisering av skolan utvecklas hela tiden. På grund av detta är det väsentligt att även lärarna utvecklas i takt med tekniken för att kunna använda digitala verktyg i sin undervisning på det mest gynnande sätt. I dagens styrdokument krävs det redan i tidig ålder att barn ska arbeta med digitala verktyg. LÄS MER

  4. 14. En litteraturöversikt om vilka effekter digital- och analogbaserade skrivverktyg har på elevers skrivinlärning i årskurs 1–3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marina Arsenic; Josephine Larsson; [2019]
    Nyckelord :Analog skrivning; digital skrivning; främjande effekter; icke främjande effekter; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Analog- och digitalbaserade skrivverktyg kan ge både främjande och icke främjande effekter på elevers skrivinlärning. I denna litteraturöversikt diskuterar vi vad forskning belyser vara främjande och icke främjande gällande digital och analog skrivinlärning i skolan. LÄS MER

  5. 15. "Alla elever har ju rätt att få det stöd dom behöver" : En kvalitativ intervjustudie om tidiga stödinsatser i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Österholm; Cecilia van Geijt; [2019]
    Nyckelord :Behovsanpassning; lärarkompetens; extra stöd; förebyggande arbete; inkludering; samverkan; tidig läs- och skrivutveckling.;

    Sammanfattning : Med hjälp av semistrukturerade intervjuer har vi undersökt hur olika professioner som rektor, speciallärare och lärare arbetar för att stödja elevernas tidiga läs- och skrivutveckling och vad det är som krävs för att en elev ska få extra stöd. Studiens resultat visar att genom nationella kartläggningar och bedömningsstöd kan lärarna identifiera vilka elever som är i behov av extra stöd. LÄS MER