Sökning: "tolkande reproduktion"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden tolkande reproduktion.

  1. 21. ”Alltså nu ska man ju inte värdera, men...” En studie om populärkulturens plats i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Agnes Ahlman Fredriksson; Amanda Johnsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Barndomssociologi; Populärkultur; Utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en större förståelse kring hur barn och pedagoger ser på och använder sig av populärkulturen i förskolan då vi menar att barns tillgång till denna ökat de senaste åren. För att belysa barnens perspektiv av ämnet använde vi oss av observationer och analyserade sedan materialet med hjälp av den barndomssociologiska teorin med inriktning på kamratkultur och tolkande reproduktion. LÄS MER

  2. 22. ”Vi brukar leka nåt annat som dom tycker är tråkigt” En studie om inkludering och exkludering i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Hansen; Yvonna Weimer; [2018]
    Nyckelord :barns perspektiv; exkludering; exkluderingsstrategi; fri lek; inkludering; kamratkultur; normer; tillträdesstrategi; tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån barns berättelser få en ökad förståelse kring inkludering och exkludering i den fria leken på förskolan samt hur pedagogers och barns normer förhåller sig till varandra. Vi vill synliggöra barnens berättelser kring inkludering och exkludering i deras kamratkultur då vi upplever att det saknas kunskap inom ämnet för att pedagogerna ska kunna förhålla sig till barns handlande i olika leksituationer. LÄS MER

  3. 23. “Ja, vi läser en bok!” En kvalitativ studie om förskolebarns uttryck av literacy i samspel och kamratkulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carolina Drangel; Maja Laursen; [2018]
    Nyckelord :Barndomssociologi; Förskola; Interaktiva rum; Kamratkultur; Kärngrupper; Literacy; Samspel; Tillträdesstrategier; Tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : Studier som undersöker barns literacy sker ofta i kliniska miljöer, och till följd av detta tappas en av grundpelarna i literacy, nämligen samspel. Med detta som bakgrund har vi valt att i denna kvalitativa mikroetnografiska studie undersöka barns uttryck av literacy i samspel och kamratkulturer. LÄS MER

  4. 24. Lek som arbetsmetod för att stötta barn : En studie om hur förskollärare kan använda lek för att stötta barn i olika situationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Berglund; Ester Bergström; [2017]
    Nyckelord :Barns fobier; Barns rädslor; Drama; Fantasilek; Förskollärarens deltagande; Lek; Lekens betydelse; Lärplattan; Teknik; Tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var undersöka vilka arbetsmetoder och redskap förskollärare använder för att stötta barn genom lek i förskolans verksamhet. Vi redogör för tidigare forskning om hur lek används i olika situationer för att stötta barn, men även hur barn och vuxna kan ha olika synsätt på vad lek innebär och dess syfte. LÄS MER

  5. 25. "[...] om ingen var dum"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Emilia Johansson; Kajsa Holmdahl; [2017]
    Nyckelord :barns perspektiv; bra kompis; dålig kompis; exkludering; inkludering; kamratkultur; kamratrelation; känslor; tillträdesstrategi; tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att belysa barns perspektiv på kamratkulturer samt inkluderande och exkluderande handlingar. Barn som ingår i en kamratkultur i förskolan blir både inkluderade och exkluderade. LÄS MER