Sökning: "tvåspråkiga barn"
Visar resultat 16 - 20 av 94 uppsatser innehållade orden tvåspråkiga barn.
16. Samarbete mellan modersmålspedagoger förskolepedagoger i förskolan : En kvalitativ studie om språkutveckling hos tvåspråkiga barn
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskolepedagoger samarbetar med modersmålspedagoger för att främja språkutveckling hos tvåspråkiga barn. För att få empiriskt underlag i studien använde vi oss av kvalitativ intervjumetod. LÄS MER
17. ”Wǒ zhǐ ramla-le” : Om kinesisk-svensk kodväxling hos tvåspråkiga barn i Sverige
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : This thesis focuses on Chinese–Swedish code-switching of bilingual children in Sweden. The purpose is to, through a case study, study what Chinese–Swedish code-switching looks like in daily conversations between bilingual children and their parents. LÄS MER
18. English as a Second Language for Kenyan Children in Primary School : A Trial of the Spoken Language Assessment Profile – Revised Edition
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakultetenSammanfattning : Sub-Saharan Africa is a multilingual environment and there is a lack of materials available for speech and language assessment in this area (Hartley & Krämer, 2013). The norms for assessment material cannot be used for both monolinguals and bilinguals, since bilinguals may have different levels of knowledge in their languages (Kohnert, 2010). LÄS MER
19. Tvåspråkiga barn i förskola och förskoleklass : En intervjustudie om hur pedagoger arbetar med det svenska språket i mångkulturella förskolor och förskoleklasser.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
20. Modersmålet som verktyg för tvåspråklig utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier har gjorts där resultat har visat att modersmålet har betydelse för barns språkutveckling i andra språket. Forskningsresultat har även visat att barn med ett rikt ordförråd i sitt modersmål vid skolstart, hade lättare för att lära sig läsa och skriva på sitt andra språk än barn med ett svagt modersmål Genom att tvåspråkiga barn får använda sig av båda sina språk, samt att förskolor värdesätter barnens språkutveckling kan de få lättare att ta till sig det nya språket. LÄS MER