Sökning: "tvåspråkighet litteraturstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden tvåspråkighet litteraturstudie.

  1. 1. Tvåspråkighet: Tecknat och talat språk hos barn med och utan hörselnedsättning. En jämförande systematisk litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sofie Dahlberg; Sara Mansour; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Att utveckla ett ordförråd : En systematisk litteraturstudie om metoder för att utveckla ordförråd hos barn och elever med dövhet och hörselnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Joakim Holmgren; Annie Goebel; [2019]
    Nyckelord :Dövhet och hörselnedsättning; utveckling av ord och begrepp; metod; tvåspråkighet; talspråkighet.;

    Sammanfattning : Barn med dövhet och hörselnedsättning får inte som normalhörande barn tillgång det talade språket automatiskt via hörseln. Ord och begrepp måste läras in på ett medvetet och systematiskt sätt för att denna elevgrupp inte ska komma efter i språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Tvåspråkighet och läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hatixhe Arif; Randa Fawaz; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att sammanställa vad tidigare forskning har visat om de utmaningar som finns med att identifiera och bedöma läs- och skrivsvårigheter och/eller dyslexi hos tvåspråkiga elever. Genom en systematisk litteraturstudie undersöks hur läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga elever kan identifieras samt vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till för att göra en tillförlitlig bedömning av läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi hos tvåspråkiga elever. LÄS MER

  4. 4. Tvåspråkighet – ett hinder eller en resurs? : En litteraturstudie om hur elever och lärare kan använda tvåspråkighet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Berger Malin; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Undervisningsmetoder för andraspråkselever : – en systematisk litteraturstudie om andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Melisa Canovic; Pranpriya Yodsuwan; [2017]
    Nyckelord :mother tongue; bilingual; multilingual; swedish as a second language; inclusion; resource; modersmål; tvåspråkighet; flerspråkighet; svenska som andraspråk; inkludering; resurs;

    Sammanfattning : Uppsatsen innehåller en systematisk litteraturstudie där grunden för undersökningen utgörs av nationella och internationella vetenskapliga artiklar. Syftet med litteraturstudien är att undersöka vilka metoder som läraren kan tillämpa för att stödja elever i sin andraspråksinlärning och om användningen av modersmålet kan främja respektive hämma inlärningen. LÄS MER