Sökning: "tyska ledare"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden tyska ledare.

  1. 1. Övertidsmonstret dementerar: lev som du lär - En kvalitativ studie om hur förväntningar relaterar till ledarrollens självbild och Work Life Balance

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jessica Lundqvist; Tilde Detterholm; [2024]
    Nyckelord :Ledare; självbild; förväntningar; leading by example; Work Life Balance; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetes titel: Övertidsmonstret dementerar: lev som du lär - En kvalitativ studie om förväntningars påverkan på ledarrollens självbild och Work Life Balance Seminariedatum: 11 januari 2023 Ämne/kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Tilde Detterholm & Jessica Lundqvist Handledare: Olof Hallonsten Fem nyckelord: Ledare, självbild, förväntningar, leading by example, Work Life Balance Forskningsfråga: Hur relaterar förväntningar till ledarrollens självbild, med specifikt avseende på Work Life Balance? Syfte: Studien avser att bidra med ökad förståelse om hur förväntningar på ledarrollen tar sig uttryck i ledarens självbild samt vilka eventuella effekter dessa får på ledarskapet och Work Life Balance. Metod: Studien antar en abduktiv ansats med en kvalitativ intervjustudie med tio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. ”Jag har sökt brännmärka detta Englands och Amerikas dåd så gott jag förmått.” - Den svenska dagspressens ledare om den tyska torpederingen av Lusitania i maj 1915

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emil Bigsten; [2023-02-27]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. A Benjaminian Gaze on the Representation of Historical Conjunctures in the Illustrated Magazine Arbeiter-Illustrierte-Zeitung 1924-1935

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :John Norrman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna magistertes undersöker hur bildrepresentationer av förflutna och samtida konjunkturer används, i den tyska kommunistiska tidskriften Arbeiter-Illustrierte-Zeitung(AIZ, 1921-38) under perioden 1924-1935. Under dessa år, då tidskriften bar namnet AIZ, var den också som mest populär. LÄS MER

  4. 4. OS i missbruk av dominerande ställning - En konkurrensrättslig analys av SOK:s riktlinjer beträffande marknadsföring under den olympiska perioden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ask Forssblad; [2020]
    Nyckelord :EU-rätt; konkurrensrätt; idrottsjuridik; marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Swedish Olympic Committee's (SOC) guidelines ”Olympic properties and marketing – Information to Federations (NFs), athletes and coaches before the Tokyo 2020 OG” regulates the commercial opportunities for athletes, NFs and non-Olympic partners during and in connection with the 2020 Summer Olympics in Tokyo. The guidelines are issued in accordance with bye-law 3 to Rule 40 of the Olympic Charter and The International Olympic Committee's (IOC) general principles for marketing activities, and particularly restrict Swedish athletes’ generic commercial activities (i. LÄS MER

  5. 5. Bilden av Hitlers maktövertagande i nordisk press

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Nadia Wågnert; [2010]
    Nyckelord :Hitlers maktövertagande; nordisk press; tidningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att spegla den bild av Hitler och det nationalsocialistiska tyska arbetarpartiet som framkommer i tidningar mellan 23 januari 1933 till 6 februari 1933. För att kunna göra detta grundades undersökningarna på tre frågeställningar: Hur framställs Hitler och det nationalsocialistiska tyska arbetarpartiet i tidningarna? Går det att finna någon skillnad beroende på vilken politiska inriktningen tidningarna har? Går det att finna någon skillnad mellan länderna?                      Källorna i studien består av åtta nordiska tidningar från Norge (Aftenposten och Arbeiderbladet), Danmark (Berlingske Tidende och ØstsJællands Folkeblad), Finland (Hufvudstadsbladet) och Sverige (Gefle Dagblad, Arbetarbladet och Norrlandposten). LÄS MER