Sökning: "utländska butiker"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden utländska butiker.

  1. 1. Regressionsanalys av efterfrågan på utländsk valuta - En studie om valutabeställning hos FOREX Bank

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Gullberg; Karolina Samuelsson; [2016-09-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att prognostisera konsumenters efterfråga av utländsk valuta i samband med en framtida resa kräver noga undersökning kring hur olika förhållanden ser ut, där det i dagsläget är svårt att finna offentlig information. Följande studie har utförts i samverkan med Forex Bank och presenterar hur en mer utarbetad prognosmodell som tar hänsyn till individers resmönster, kan förbättra träffsäkerheten mellan de volymer av utländsk valuta som beställs till företagets butiker och dess efterfråga från kunder. LÄS MER

  2. 2. Konkurrensmedelsmix dåtid, nutid och framtid : En studie av fristående egenföretagare

    M1-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Sabina Edlund; Lindha Stråt; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om vilka sätt det finns att konkurrera på som butik. Vi valde att undersöka detta ämne för att vi själva har drömmar om att öppna en egen butik. Vi har undersökt butiker i Motala med dess omnejd, som har haft det väldigt tufft under lågkonjunkturen. LÄS MER

  3. 3. Konkurrenseffekter från utländska butiker - en studie om inhemska butiker i Dubrovnik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Jonas Alexandersson; Tan Le; Jaga Maracic; [2009]
    Nyckelord :inhemska utländska butiker; konkurrens; positiva negativa effekter; strategier; Trade; Handel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vår uppsats är ämnad att studera hur inhemska butiker blir påverkade av utländska butikers närvaro på den inhemska marknaden. Syftet är således att skapa förståelse för vilka former av påverkan de inhemska butikerna kan bli utsatta för samt även vad dessa gör för att hävda sig i den ökade konkurrensen... LÄS MER

  4. 4. Nyetablering av företag inom detaljhandelsbranschen En fallstudie av Zara

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Heikkilä; Anna Johansson; [2008-01-30]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : BAKGRUND OCH PROBLEM: Konsumtionen på detaljhandelsmarknaden i Sverige har ökat de senaste åren och är den tredje starkaste i Europa. Detaljhandeln har internationaliserats och fler utländska aktörer lockas att etablera sig i Sverige. Den spanska klädkedjan Zara som är en del av Inditexgruppen öppnade sin första butik i Sverige år 2003. LÄS MER

  5. 5. Varför handla svenskt kött? : en konsumentundersökning

    L3-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Henrik Johansson; Andreas Källström; [2008]
    Nyckelord :svenskt kött; konsumentundersökning; lokalproducerat; ekologiskt kött;

    Sammanfattning : The background to the work bases on the consumers view around Swedish and foreign meat products, and how the attitude around the meat products is pursued in the shops. The consumers request high meat quality and security . Many consumers value local produced and ecological meat products but the price is too high. LÄS MER