Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Development of an Accelerated Test Method for Compressed Natural Gas Fuel System Robustness against Contamination

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

    Författare :Elias Aretorn; [2023]
    Nyckelord :CNG; Natural Gas; Heavy-Duty Vehicles; Fuel System; Contamination; Cleanliness; Accelerated Testing; Experimental Setup; Pressure Regulator;

    Sammanfattning : A key factor for driving the shift towards sustainable transportation systems is alternative fuels, where compressed natural gas (CNG) is a beneficial alternative to the conventional fossil fuels with respect to greenhouse gas emissions. A fuel system is needed for heavy-duty natural gas vehicles, in order to transport the highly pressurized gas from the fuel tanks to the internal combustion engine. LÄS MER

  2. 2. Optimering av dammbindning på Hornsgatan med NORTRIP modellen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Luft-, vatten- och landskapslära

    Författare :Tora Tomasdottir; [2019]
    Nyckelord :NORTRIP model; dust-binding; CMA; PM10; road dust; Hornsgatan; NORTRIP modellen; dammbindning; CMA; PM10; vägdamm; Hornsgatan;

    Sammanfattning : Populärvetenskaplig sammanfattning Optimering av dammbindning på Hornsgatan med NORTRIP modellen Massan av luftburna partiklar med en diameter mindre än 10 µm (PM10) är en av de tuffaste miljökvalitetsnormerna att uppnå i Sverige. PM10 kommer från flera olika källor, både naturliga som havssalt och sand, samt antropogena som vägslitage, däckslitage, bromsslitage och avgaser. LÄS MER

  3. 3. Porous Asphalt Clogging Performance Under Swedish Conditions

    Master-uppsats, KTH/Byggvetenskap

    Författare :Fuad Ahmed; [2015]
    Nyckelord :Air voids; clogging; noise; porous asphalt; X-ray; maintenance; Hålrum; igensättning; buller; bullerreducerande beläggning; tomografi; rengöring;

    Sammanfattning : Porous asphalt has gradually gained a lot of popularity in the past ten years for its ability to reduce traffic noise, especially noise generated between tire and road surface. The acoustical absorption properties are mainly due to the pore structure and the texture of the mixture. LÄS MER

  4. 4. Undersökning av luftkvaliteten vid småskalig biobränsleförbränning i två kommuner med modellsystemet VEDAIR

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Stefan Andersson; [2007]
    Nyckelord :VEDAIR; modell; SMHI; luftkvalitet; luftkvalité; PM10; partiklar; emission; spridning; dispersion; halter; luftföroreningar; utsläpp; Vänersborg; Gnosjö; biobränsle; eldning; vedeldning; förbränning; miljökvalitetsnormer; utvärderingströskel; SIMAIR; gaussisk plymmodell; validering;

    Sammanfattning : An Internet application, VEDAIR, for estimation of air quality in regions with small-scale combustion of bio fuel has been developed by Swedish Meteorological and Hydrological Institute with financing from Swedish Energy Agency and Swedish Environmental Protection Agency. The model contains user interface and a coupled model concept where concentrations of atmospheric pollutions are calculated for regional, urban and local contributions. LÄS MER

  5. 5. Traffic-Related Metals in Soil and Sediment in Mauritius

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Liselott Petersson; [2005]
    Nyckelord :Copper; lead; zinc; traffic pollution; heavy metal contamination; background concentrations metals; Mauritius;

    Sammanfattning : Trafik utgör en stor föroreningskälla av tungmetaller i vägnära jordar och särskilt är det koppar (Cu), bly (Pb) och zink (Zn) som associeras med fordonstrafik. I ett historiskt perspektiv härrör blyutsläpp främst från bränsleförbränning, medan kopparemissioner (i första hand från slitage av bromsbelägg) och zinkutsläpp (från däck) från trafik står för så mycket som hälften av det urbana utsläppet av koppar och zink till omgivningen. LÄS MER