Sökning: "vad är bildpedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden vad är bildpedagogik.
1. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER
2. Utvecklande eller utmattande? : En fenomenologisk studie av gymnasieeleversuppfattning om koncentrationsläsning inombildämnet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Inom läroplansteori behandlas aspekter av effektivitet och utförbarhet inomskolans verksamhet. Syftet med detta arbete är att undersöka gymnasieeleversuppfattningar och erfarenheter av koncentrationsläsning som undervisningsformoch dess utförbarhet i en samtida gymnasieskola. LÄS MER
3. Bildundervisning i svenska skolan : Studie om hur bildlärare talar kring undervisningen för att främja inlärningen
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur bildlärare resonerar om och beskriver strategier för att i sin undervisning främja inlärningen. Då bildlärarna har haft olika strategier på hur den har varit uppbyggd, har det varit en stor fråga kring hur en undervisning kan se ut. LÄS MER
4. Kartläggning av det lågupplösta : En studie om subversiva kartor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Denna studie undersöker huruvida kartan har potential som verktyg för bildpedagogik och subversion, det vill säga motstånd. Vidare undersöks hur multiplicitet, en helhet av skillnader, kan framträda genom kartläggning. LÄS MER
5. Askfat och galna gorillor : En essä om det Levande Verkstadspedagogiska förhållningssättet inom skapande verksamhet på fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In this scientific essay, I reflect on children's free creation within the creative activities in Swedish school and at leisure time centers based on my experiences as a Living Workshop pedagogue. I start from an event where a student expresses that during our creative sessions we "only make feelings" when the child and another pedagogue were allowed to create exactly what the child wanted. LÄS MER