Sökning: "Situerade kunskaper"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Situerade kunskaper.
1. Kartläggning av det lågupplösta : En studie om subversiva kartor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Denna studie undersöker huruvida kartan har potential som verktyg för bildpedagogik och subversion, det vill säga motstånd. Vidare undersöks hur multiplicitet, en helhet av skillnader, kan framträda genom kartläggning. LÄS MER
2. Utökad verklighet som ett digitalt verktyg för undervisningen i gymnasieskolan : En kvalitativ utforskande studie om dess styrkor och svagheter
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska nyckelintressenters uppfattningar om potentialer och hinder med utökad verklighet (XR) i gymnasieundervisning, speciellt inom matematik- och fysikämnena där det finns flertalet abstrakta moment som elever har svårt för. Ett vidare syfte är att med stöd i studiens resultat utforma riktlinjer som förslag på hur XR kan användas och inte användas i skolan. LÄS MER
3. Karaktärsskapande : En normkreativ undersökning av spelvärldens karaktärer utifrån en fokusgruppsintervju och eget gestaltande arbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Studier av representationen av kvinnor och män i spel, som i många andra medier, faller ofta inom ramen av genusvetenskap och diskuteras flitigt inom den kontexten. Vilket inspirerade mig med denna studie att utforska hur spelkaraktärers utseenden, förmågor och representation påverkar individer och hur jag som framtida lärare skulle kunna arbeta med detta i skolan när vi talar om könsnormer och skönhetsideal. LÄS MER
4. IKT I UNDERVISNINGEN - får lärarstudenter den beredskap som krävs?
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärarstudenter förbereds för att använda sig av IKT under sin VFU. Dessutom syftar den till att ta reda på var de skaffar den digitala kompetens som krävs om de inte får den under sin lärarutbildning. LÄS MER
5. ”Man måste kriga för att få bra betyg” : En kvalitativ studie om elever i läs- och skrivsvårigheter och deras upplevelser av betygsystemet i Lgr11 med fokus på ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Den svenska skolan har genom historien haft flera olika betygssystem. 1994 infördes mål- och kriterierelaterade betyg och 2011 fick Sverige en ny läroplan Lgr11. LÄS MER