Sökning: "valkompetens"

Visar resultat 31 - 35 av 54 uppsatser innehållade ordet valkompetens.

  1. 31. Hjälp eleverna välja : En studie om lärares arbete med elevers valkompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jenny Bagge Anlind; Anna Andersson; [2020]
    Nyckelord :Career Management Skills; Teacher; Gender; Gender patterns; Self-efficacy; Valkompetens; Lärare; Genus; Könsmönster; Situationsspecifikt självförtroende;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera hur grundskollärare beskriver sitt arbete med elevers valkompetens, särskilt när det gäller att uppmärksamma könsmönster och stärka elevers självförtroende för att kunna göra väl underbyggda val. För datainsamling användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer och en tematisk analys för att analysera insamlad data. LÄS MER

  2. 32. ”Att så ett frö” : Studie- och yrkesvägledares uppfattningar om tidig vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elin Bandell; Ida Kleber; [2020]
    Nyckelord :Career guidance; early career guidance; occupational stereotypes; career management skills; Studie- och yrkesvägledning; tidig vägledning; stereotypa föreställningar; valkompetens;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker studie- och yrkesvägledares uppfattningar om tidig vägledning. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta utbildade och verksamma studie- och yrkesvägledare har genomförts. Det insamlade materialet analyseras utifrån Linda S. Gottfredsons (2002) Theory of Circumscription, Compromise, and Self-Creation. LÄS MER

  3. 33. Informatör eller vägledare- vägledarens roll i det enskilda vägledningssamtalet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Karlsson Johansson; Sandra Dahlberg; [2020]
    Nyckelord :Karriärlärande; Valkompetens; Law; DOTS; NICE;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka gymnasievägledares möjligheter att i det enskilda vägledningssamtalet, utifrån rådande förutsättningar, stötta eleven i dess karriärlärande för att uppnå en valkompetens. Studien utgår utifrån följande frågeställningar: vad säger gymnasievägledare om hur de stöttar eleven i dess karriärlärande i det enskilda vägledningssamtalet, vad säger gymnasievägledare om vad eleven får med sig från det enskilda vägledningssamtalet och vad säger gymnasievägledare om deras förutsättningar för att stötta eleven i dess karriärlärande i det enskilda vägledningssamtalet? Kvalitativa intervjuer med sex studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolor med samma huvudman har genomförts. LÄS MER

  4. 34. Finns en chans till rätt leverans? : En kvalitativ studie om vägledares beskrivningar av valkompetens samt förväntningar på grundskolans arbete med att förbereda eleverna inför gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Tobias Gustafsson; Fredrik Lannergård; [2020]
    Nyckelord :Valkompetens; studie- och yrkesvägledning; självkännedom; samsyn;

    Sammanfattning : För att kunna göra väl underbyggda karriärval krävs en utvecklad valkompetens. Syftet med detta arbete är att se hur yrkesverksamma studie- och yrkesvägledare definierar och arbetar med valkompetens inom grundskolan och jämföra det med synen hos vägledare inom gymnasieskolan gällande valkompetens och vad de förväntar sig att vägledare inom grundskolan gör. LÄS MER

  5. 35. Samarbete i praktiken - En kvalitativ studie om lärare och studie- och yrkesvägledares samarbete i praktiken med målet att stärka elevers valkompetens

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanna Andersson; Elin Antonsson; [2020]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledare; lärare; samarbete; vägledning; valkompetens;

    Sammanfattning : Befintliga riktlinjer och styrdokument beskriver hur studie- och yrkesvägledning bör organiseras på grundskolan samt vilka förutsättningar för samarbete mellan lärare och studie- och yrkesvägledare som bör finnas på grundskolan. Dock har tidigare forskning konstaterat att samarbete mellan lärare och studie- och yrkesvägledare kan vara svårt att omsätta till praktiken. LÄS MER