Sökning: "valkompetens"

Visar resultat 36 - 40 av 54 uppsatser innehållade ordet valkompetens.

  1. 36. Studie- och yrkesvägledning inom det kommunala aktivitetsansvaret

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Piret Gustavsson Rihvk; Linda Sängstuvall; [2020]
    Nyckelord :KAA; Careership-teorin; brytpunkter; studieavbrott; valkompetens;

    Sammanfattning : Under våren 2019 var nästan var sjunde grundskoleelev obehörig till fortsatta gymnasiestudier vilket är oroande både på individnivå samt ur ett bredare samhällsperspektiv då avsaknad av gymnasieexamen försvårar och försenar ungdomarnas tillträde till arbetsmarknaden. Kommunerna har sedan 2015 en lagstadgad skyldighet i form av kommunernas aktivitetsansvar (KAA) att erbjuda lämpliga individuella åtgärder som syftar till att motivera ungdomar att påbörja eller fortsätta sin gymnasieutbildning. LÄS MER

  2. 37. Grundskolerektorers arbete med vägledning i vid bemärkelse

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Niklasson; Gabriella Trankvist; [2020]
    Nyckelord :rektor; Planering; Organisering; Målsättning; Vid vägledning;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i det vida perspektivet är enligt forskning viktigt för elevers ökade valkompetens. Under utbildningen och vid extraarbete har vi som författare till studien uppmärksammat att ett stort fokus läggs på den snäva vägledningen och att ansvaret till stor del läggs på den enskilda vägledaren och således inte blir hela skolans ansvar. LÄS MER

  3. 38. Betydelsen av praon till studie- och yrkesvalet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Thorsell; Linnéa Vinjegaard; [2018]
    Nyckelord :Prao; Studie- och yrkesval; Handlingshorisont; Arbetslivsorienterade inslag;

    Sammanfattning : I februari 2018 fattade regeringen beslutet att prao, praktisk arbetslivsorientering, ska bliobligatorisk för samtliga elever i årskurs 8 och 9. Praons syfte ska vara att fungera som etthjälpmedel inför elevers studie- och yrkesval. LÄS MER

  4. 39. VID VÄGLEDNING PÅ EN SNÄV MARKNAD? : En kvalitativ studie om grundskolans studie- och yrkesvägledning i två landsbygdskommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Andersson; Madeleine Edvards; [2018]
    Nyckelord :vid vägledning; hela skolans ansvar; landsbygd; Theory of Circumscription and Compromise;

    Sammanfattning : I styrdokumenten för studie- och yrkesvägledning står att läsa att elever behöver utveckla valkompetens för att kunna göra väl underbyggda val och att ansvaret för detta inte bara ligger på studie- och yrkesvägledare, utan även andra yrkesgrupper inom skolan. Syftet med denna studie är att undersöka genomförandet och betydelsen av studie- och yrkesvägledning i vid bemärkelse, inom skolan i två landsbygdskommuner i mellersta Sverige. LÄS MER

  5. 40. Perspektivvidgande diskussioner : En studie kring deliberativa samtal som aktivitet i vid vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Henrik Gabrielsson; [2018]
    Nyckelord :deliberative conversation; limiting factors; career management skills; Deliberativa samtal; begränsningsfaktorer; valkompetens;

    Sammanfattning : Idén bakom studien är sprungen ur tanken att hitta en aktivitet för studie- och yrkesvägledare där man i den vida vägledningen ges möjlighet att både arbeta med kunskap och värdegrundande arbete; skolans dubbla uppdrag. Det deliberativa samtalet blev den aktiviteten som kom att testas i denna studie och också det som blev syftet med studien. LÄS MER