Sökning: "vardagliga samtal förskola"

Visar resultat 21 - 23 av 23 uppsatser innehållade orden vardagliga samtal förskola.

  1. 21. Pedagogers användande av geometriska begrepp i förskolan

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Anna Rikardsson; [2007]
    Nyckelord :pedagoger; förskola; geometri; begrepp;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att ta reda på om och i så fall hur pedagoger använder geometriska begrepp i samtal med barnen på förskolan. I litteraturgenomgången ges exempel på hur man genom historien sett på geometrin inom förskolan, men även barns begreppsutveckling och pedagogens roll. LÄS MER

  2. 22. Matematik i förskolan-Förskolebarns matematiska problemlösningsförmåga-En undersökning på en förskola i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ewa Holmgren; [2006]
    Nyckelord :problemlösning; matematiskt tänkande; förskolebarn; informell matematik;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan (Lpfö-98) och Läroplan för Grundskolan (Lpo-94) betonar att barn förankrar matematikinlärningen i de vardagliga situationerna och tar vara på vardagsproblemens möjligheter. Problemlösningsförmågan i matematik utvecklas i samtal om vardagsproblem och där barnen är aktiva. LÄS MER

  3. 23. Lekens betydelse för barns lärande i förskolan: En undersökning av fem förskollärares syn på leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Andreasson; [2005]
    Nyckelord :förskolan; lek; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att få en djupare förståelse och mer kunskap om förskollärares syn på lek. Mina frågor är: Vad är lek och vad är lärande enligt förskollärare? Hur använder sig förskollärare leken för att utveckla barns lärande? Jag har gjort fem intervjuer med förskollärare från en förskola. LÄS MER