Sökning: "vardagliga samtal förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden vardagliga samtal förskola.

  1. 6. Språkstimulerande arbetssätt : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattarspråkstimulerande arbetssätt som fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hana Jafar; [2016]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; språkstimulering; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att fördjupa förståelsen för hurförskollärare uppfattar sitt språkstimulerande arbete med förskolebarn. Idenna studie användes kvalitativa intervjuer, för att kunna få tillräckligtinformation valde jag att använda semi-­‐‑strukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 7. Vardagliga samtal väger tyngst : En studie om pedagogers och vårdnadshavares diskurs kring kommunikation mellan förskola och hem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Caroann Ljungberg; Emma Malmqvist; [2015]
    Nyckelord :diskursanalys; kommunikation; konflikt; pedagoger; socialkonstruktionism; vårdnadshavare; ärlighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att via en kvalitativ undersökning synliggöra hur vårdnadshavare och pedagoger diskuterar kring kommunikationen på förskolan. Empirin har bestått av fokusgruppdiskussioner där sex pedagoger och tre vårdnadhavare på en förskola har deltagit. LÄS MER

  3. 8. Förskolebarns populärkulturer som artefakter Preschool children´s popular cultures artifacts

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Johnsen; [2015]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Literacy; Samspel; Populärkultur;

    Sammanfattning : I samband med att samhället utvecklats har populärkulturer explosionsartat uppkommit,kanske till och med lite för snabbt. För att göra det möjligt att kunna ta del av all populärkulursom varje individ har, handlar det om att se helheten. Populärkultur styrs av kontextenberoende på situationen och vem som upplever den. LÄS MER

  4. 9. Samtal med barn : Hur pedagoger ser på de vardagliga och icke-planerade samtalen som metod för att främja barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Pallin; [2014]
    Nyckelord :vardagliga och icke-planerade samtal; förskola; språkutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om hur de använder vardagliga och icke-planerade samtal för att främja barns språkutveckling, samt vilken potential detta arbete kan ha. Undersökningen utgick ifrån en kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer som genomfördes med sex aktiva förskolepedagoger. LÄS MER

  5. 10. Kommunikationens betydelse för språkutveckling hos det enskilda barnet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lars Gardelin; Jennie Viberg; [2014]
    Nyckelord :Förskola; kommunikation; språkutveckling; förskollärarens roll; fysisk inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Det här självständiga arbetet handlar om kommunikationens betydelse för yngre barns språkutveckling.Syftet är att undersöka hur förskollärare upplever det kommunikativa arbetet med det enskilda barnet på förskolan. LÄS MER