Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskollärares språkfrämjande arbete bland barn med sen språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Blomqvist; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Språket är en central del av människors liv som utvecklas till stor del under barndomsåren. En del barn är sena i sin språkutveckling och därav har intresset för hur förskollärare arbetar språkfrämjande med barn som har en sen språkutveckling tagit form i denna uppsats. LÄS MER

  2. 2. “Kan bli för stramt och fyrkantigt” : En enkätstudie om pedagogers upplevelser och erfarenheter av arbetet med konflikthantering i förskolan: tankestilars roll och påverkan kring hur relationer inramas och formuleras.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sara Lundström; Anna Råberg; [2019]
    Nyckelord :communication; conflicts; conflict management; conflict management models; constructive; democracy; discourse; holistic; implementation; meaningful; preschool; social sustainability; thought styles; value base; value education; demokrati; diskurs; förskola; holistisk; implementering; kommunikation; konflikter; konflikthantering; konflikthanteringsmodeller; konstruktiv; meningsskapande; tankestilar; social hållbarhet; värdegrund; värdepedagogik;

    Sammanfattning : Konstruktiv hantering av konflikter kan bidra till lärandesituationer. Som en del i att synliggöra det vardagliga arbetet lyfter studien pedagogers erfarenheter och upplevelser kring konflikthanteringsarbetet i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Uttalade och outtalade ansvar för kvinnliga och manliga pedagoger i förskolan : En kvalitativ studie om hur arbetsuppgifter fördelas mellan pedagoger i förskolans vardagliga praktiker

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ricardo Goncalves de Sousa; [2018]
    Nyckelord :Ansvar; arbetsfördelning; manliga pedagoger; kvinnliga pedagoger; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ansvar- och arbetsfördelning mellan kvinnliga och manliga pedagoger förstås i förskolans vardagliga praktiker utifrån ett genusperspektiv. Studien har utgångspunkt i frågeställningar som handlar om hur ansvar- och arbetsfördelning sker i det vardagliga arbetet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares strategier för att främja alla barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mikaela Forss; Malin Fäger Nordström; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; läroplan för förskolan; språk- och kommunikationsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur förskollärare kan arbeta för att alla barn ska kunna stödjas i sin språk- och kommunikationsutveckling i förskolan, samt vad som kan påverka förutsättningarna för detta. Genom studien vill vi belysa vilka strategier förskollärare använder sig av för att främja barns språkutveckling och hur de arbetar för att stödja de barn som är i behov av extra stöd. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation med nyanlända föräldrar : Samverkan mellan förskolans verksamhet och föräldrar som saknar det svenska språket och den svenska kulturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Isabella Brandström; Hanna Johansson; [2017]
    Nyckelord :newly arrived parents; preschool; collaboration; intercultural; communication; nyanlända föräldrar; förskola; samverkan; interkulturell; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera den vardagliga kommunikationen, inom förskolans verksamhet, för att introducera och samverka med nyanlända föräldrar. Frågeställningarna till studien besvarar hur nyanlända föräldrar introduceras i förskolan, samt hur kommunikation i samverkan kan förbättras. LÄS MER