Sökning: "vardagliga samtal förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden vardagliga samtal förskola.

  1. 11. Naturvetenskapliga begrepp i vardagliga samtal : En observationsstudie med fokus på lärande samtal i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Hårdén; [2013]
    Nyckelord :Förskola; naturvetenskap; vardag; samtal; begreppsbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur vardagliga situationer kan nyttjas för naturvetenskapligt lärande i förskolan. Den har genomförts med hjälp av observationer av samtal. Det observerade naturvetenskapliga innehållet har genererat en ”lokal teori”, (Grounded Theory), med fokus på använda ord och omnämnda begrepp. LÄS MER

  2. 12. Taluppfattning och dokumentation : Förskollärares arbetssätt

    L3-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Helena Schelin; Hoori Safaie; [2013]
    Nyckelord :Taluppfattning; förskollärare; arbetssätt och dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur sex stycken förskollärare arbetar med taluppfattning i det dagliga arbetet och hur de dokumenterar arbetet för att synliggöra barnens lärande. Som metod valde vi kvalitativa intervjuer, som liknar ett vanligt samtal, men med skillnaden att detta samtal har ett bestämt fokus. LÄS MER

  3. 13. Pedagogers uppfattningar om språkstimulering i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anna Jonasson; Tove Palm; [2012]
    Nyckelord :förskola; språkstörning; språksvårigheter; tidig språkstimulering; språkstimulering; leken;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar pedagoger i förskolan har om begreppet språkstimulering, men även hur barn som har språkliga svårigheter synliggörs samt vilka insatser och resurser som kan sättas in för att stödja dessa barn. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ metod. LÄS MER

  4. 14. Barns kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caisa Hansen; Karolina Wohlert; [2012]
    Nyckelord :Genus; kommunikation; lek; röständringar och språk;

    Sammanfattning : AbstractHansen, Caisa och Wohlert Karolina (2012). Barns kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv. Malmö högskola: LärarutbildningenDetta examensarbete kommer att handla om kommunikationen ur ett genusperspektiv i en grupp av 4- och 5-åringar i den fria leken. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares erfarenheter gällande barn och skilsmässor - en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Lind; Lisa Brandberg; [2011]
    Nyckelord :skilsmässa; barn; reaktioner; förskola; föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera förskollärares erfarenheter kring barn och skilsmässor samt undersöka om det finns något medvetet arbetssätt gällande bemötandet av barn vars föräldrar genomgår skilsmässa. Vi var även intresserade av att studera vilken betydelse föräldrasamverkan har i dessa sammanhang. LÄS MER