Sökning: "vardagligt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden vardagligt lärande.

  1. 1. Tryggare pedagoger i förskolans dramaundervisning - Ett utvecklingsarbete om pedagogers förutsättningar och möjligheter att använda drama.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Fernberg; Lisa Wålm Andersen; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; trygghet; drama; pedagoger; förskollärare; självkänsla; utvecklingsarbete; aktionsforskning.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att utveckla pedagogers möjligheter att använda drama i förskolan. En förhoppning är även att pedagogernas trygghet inför att använda drama i verksamheten, ska öka genom detta utvecklingsarbete. LÄS MER

  2. 2. Förändringsarbetet på fikapauserna: : en fallstudie av oplanerade förändringar på Handelsbanken

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Aya Yasmin Abou-Naja; Sandra Dahlstrand; [2023]
    Nyckelord :Oplanerad förändring; förändringsmekanismer; organisationskultur; hållbarhetsförändring; Unplanned change; change mechanisms; organizational culture; sustainability change;

    Sammanfattning : Förändringar i organisationer kan komma i flertalet olika former, strukturer, och omfattningar. Ett förändringsarbete som sker på fikapauserna i en organisation är en lös och oplanerad förändring där den drivande förändringsagenten är medarbetarna och deras sociala interaktioner. LÄS MER

  3. 3. “Den viktigaste delen av kreativitet är att det ger barnen nåt, det är den typen av kreativitet jag skulle vilja ha” : – En studie om förskollärares egenupplevda kreativitet i relation till undervisning i förskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linnea Willner; [2023]
    Nyckelord :Egenupplevd kreativitet; kreativa förmågor; kreativ undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares egenupplevda kreativitet och hur den påverkar hur undervisning organiseras i förskolan, och de två frågeställningar som studien bygger på lyder: Hur resonerar förskollärare kring sina kreativa förmågor i relation till förskolan? Hur resonerar förskollärare kring vad som påverkar hur kreativ undervisning organiseras i förskolan? Studien har en kvalitativ ansats och grunden för studien är intervjuer genomförda med förskollärare. Studiens teoretiska perspektiv är Albert Banduras self-efficacy, översatt upplevd självförmåga, som syftar till människans tro på sin egen förmåga att klara av en handling i en särskild situation. LÄS MER

  4. 4. ”Så vardagligt men ack så viktigt” : En enkätstudie om matsituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nathalie Heed; [2023]
    Nyckelord :Förskola; matsituation; pedagog; enkät;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar matsituationer i förskolan och syftar till att utveckla den kunskap som finns om pedagogers erfarenheter och föreställningar kring dessa. Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar formulerats vilka behandlar pedagogernas beskrivningar av matsituationernas organisering, pedagogers förhållnings- och tillvägagångssätt samt vilka möjligheter och utmaningar som finns. LÄS MER

  5. 5. Språkutbecklande strategier för yngre barn i förskolan : En kvalitativ studie om hur strategier i kommunikativa händelser används i förskolan för att främja språkutveckling hos de yngsta förskolebarnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Pontus Bäck; Ban Bassem Mohammad; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; Yngre barn; Förskola; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om vilka strategier i kommunikativa händelser används för att främja yngre barns språkutveckling samt hur dessa strategier används. Studien är kvalitativ och fem semistrukturerade intervjuer har genomförts för att skapa kunskap kring hur förskollärare använder olika strategier i kommunikativa händelser. LÄS MER