Sökning: "varför pratar vi som vi gör"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden varför pratar vi som vi gör.

  1. 1. Production, utilization and implementation of coconut charcoal in rural Mozambique: As a clean cooking fuel and a way to improve economic empowerment of women in Linga Linga

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för energivetenskaper

    Författare :Ina Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Mozambique; Health; Charcoal; Coconut; Cooking Fuel; Implementation; Lifeworld; Colonialism; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Luftförorening är ett globalt hälsoproblem och i Moçambique orsakas inomhusluftförorening främst av matlagning över öppen eld. Denna studie undersöker potentialen hos kokosnötskol som en renare bränslekälla för matlagning och som en möjlig inkomstkälla för kvinnor i byn Linga Linga, Moçambique. LÄS MER

  2. 2. Hur vi pratar om det förändrade underlivet : En komparativ studie av diskurser om kvinnlig könsstympning och labiaplastik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Nikol Cekredzi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera de olika diskurserna om kvinnlig könsstympning och det västländska fenomenet kosmetisk könskirurgi genom att undersöka antropologiska artiklar, granska hemsidor och en intervju. Genom att använda de teoretiska begreppen rationalitet, renhet, social sturktur och kropp, syftar uppsatsen till att förstå varför det finns ett annat förhållningssätt till ritualen könsstympning än till den kosmetiska könsoperationen, oavsett likheterna mellan ingreppen. LÄS MER

  3. 3. Varför pratar vi inte om klang och sound på gitarrlektionerna? : En kvalitativ studie om sound och klang i gitarrundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Alexander Porsbjer; [2022]
    Nyckelord :sound; klang; sound och klang; gitarrundervisning; elgitarr; gitarrförstärkare; musik-pedagogik; instrumentalundervisning; instrumentundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sound och klang kan vara ett fokus i elgitarrundervisning, hur elever upplever detta samt hur detta kan ställas i relation till deras åsikter och tankar om sound och klang. Arbetet har utgått ifrån dessa frågeställningar:- Vilka utmaningar och möjligheter följer med att undervisa i elgitarr med fokus på sound och klang?- Hur uppfattar elever sound och klangs relevans i gitarrundervisning? Tre deltagare fick två lektioner vardera där den första lektionen koncentrerade sig på det ljudtekniska inom elgitarr – gitarrens inställningar samt elgitarrförstärkarens inställningar och hur det låter. LÄS MER

  4. 4. Vloggen som reklamfilm? : Hur reklam genom influencers förstärks i videobloggar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Honnér; Adam Pettersson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På grund av reklamtrötthet i samhället har företag hittat nya sätt att marknadsföra sig, ett av dessa är influencer marketing som konstant ökar på sociala medier. Youtube är en av dessa plattformar där en Youtuber som influencer är en opinionsledare för produkter och företag. LÄS MER

  5. 5. ”Alla får inte samma läxa”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stefan Soomro; [2016]
    Nyckelord :läxa; läxpolicy; framgångsfaktor; socialkonstruktionism; specialpedagog;

    Sammanfattning : SammanfattningStefan Soomro (2016). "Alla får inte samma läxa". ("Not everyone gets the same homework".) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER