Sökning: "variationsteorin"

Visar resultat 41 - 45 av 232 uppsatser innehållade ordet variationsteorin.

  1. 41. Elever i mellanstadiets svårigheter i algebra : Variationens påverkan på elevers utveckling inom algebraiska ekvationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nathalie Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Algebra; variabel; ekvation; variationsteori; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie granskar algebraiska ekvationer i årskurs 6. Dessutom undersöks hur en variation kan påverka elevernas framgångar i algebra utifrån variationsteorin. Studien har inspirerats av en Learning study. Studiens syfte är att kartlägga elever i årskurs 6 svårigheter inom algebraiska ekvationer genom en deltagande observation. LÄS MER

  2. 42. Förskolebarnens erfarande av att blanda och separera : En studie om vad som händer med barns erfarande av att blanda och separera när aktiviteten genomförs två gånger.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ulrika Johansson; Maria Larsson; [2022]
    Nyckelord :Mix; experience; separate; explore; express; Blanda; erfara; separera; utforska; uttrycka;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute with knowledge about what happens to childrens experience of mixing and separatingwhen an activity is carried out twice. The method we used in the stady is a qualitative interview method whit semi-stuctured interwiews with cdildren in preschool. LÄS MER

  3. 43. Likhetstecknets betydelse : En läromedelsanalys av matematikböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Martina Häggblad; [2022]
    Nyckelord :Likhetstecknet; operationell förståelse; relationell förståelse; matematikläromedel;

    Sammanfattning : Forskning visar att lärare till stor del använder läromedel i matematikundervisningen, och att dessa läromedel till stor del bara använder uppgifter som gör att elever förstår likhetstecknet som ett resultattecken snarare än ett relationellt tecken. Denna studie är en läromedelsanalys som undersöker om läromedel i årskurs 1–3 innehåller uppgifter som tränar elevernas förståelse av likhetstecknet som en relationell symbol. LÄS MER

  4. 44. Variation i hur läromedel i årskurs 7–9 presenterar likhetstecknets kritiska aspekter : En läromedelsanalys utifrån variationsteorin om en läromedelsseriers möjlighet att främja en god förståelse av likhetstecknet i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ebba Leijon; [2022]
    Nyckelord :Likhetstecknet; läromedelsanalys; matematik; variationsteori; årskurs 7–9;

    Sammanfattning : Elever möter likhetstecknet inom matematiken i alla årskurser i skolan. Det är viktigt att eleverna får en god förståelse av likhetstecknet vilket är en av grundstenarna inom matematiken. LÄS MER

  5. 45. Kritiska faktorer som lärare upplever vid undervisning av begreppen oxidation och reduktion : En intervjustudie med lärare åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Statsvetenskap

    Författare :Aikaterini Lakou; [2022]
    Nyckelord :kemiska begrepp; oxidation; reduktion; den kemiska tripletten; variationsteorin; kritiska aspekter; det sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om vilka faktorer som NO-lärare i årskurs 7-9 upplever som viktiga för elevers förståelse vid undervisning kring begreppen oxidation och reduktion. Studien behandlar kemiundervisning utifrån tre olika nivåer, kritiska för förståelsen av ämnet kemi (Den kemiska tripletten) samt att inlärning sker i en social kontext. LÄS MER