Sökning: "variationsteorin"

Visar resultat 36 - 40 av 232 uppsatser innehållade ordet variationsteorin.

  1. 36. Barns möten med kartan som tekniskt hjälpmedel : "Den blir ju större i verkligheten..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Matilda Lööv; Frida Karlén; [2022]
    Nyckelord :Maps; Phenomenography; Preschool; Technical Didactics; Variation Theory; Fenomenografi; Förskola; Kartor; Teknikdidaktik; Variationsteorin;

    Sammanfattning : Based on our previous experiences of working in preschools, a lack of technical teaching has been made visible. Technology is everywhere in human everyday life and society in general and should therefore play a greater role in children´s pre-school education from an early age. LÄS MER

  2. 37. Bråkundervisningens progression : Variationsmönster för kritiska aspekter som kan identifieras i lärares samtal om bråkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanna Halvarsson; Terese Ek; [2022]
    Nyckelord :Bråk; progression; rationella tal; undervisning; variationsmönster; variationsteorin;

    Sammanfattning : Forskning har visat att rationella tal är ett problematiskt matematiskt område för elever att lära sig i samtliga årskurser. Progressionen inom området kan bli lidande och så även andra matematiska områden som baseras på förståelsen för rationella tal. LÄS MER

  3. 38. Likhetstecknet – något som blir eller är lika mycket som? : En kvalitativ studie om lärares syn på operationell respektive relationell förståelse av likhetstecknet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cissi Halimi; Irena Jovanovic; [2022]
    Nyckelord :equal sign; introduction; operational understanding; relational understanding; variation theory; likhetstecken; introduktion; operationell förståelse; relationell förståelse; variationsteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur eleverna introduceras till likhetstecknet och vilka svårigheter som ligger till grund för att eleverna brister i sin förståelse kring likhetstecknet. Studien utgår från två forskningsfrågor. I studien används en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 39. Sannolikhet genom simulering : En Learning study om att utveckla elevers kunskaper inom sannolikhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :William Säleby; [2022]
    Nyckelord :Sannolikhet; De stora talens lag; Simulering; Learning study; Variationsteorin;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att visa på hur simuleringsbaserade aktiviteter kan användas för att lära ut stora talens lag till elever på mellanstadiet. Studiens kan förhoppningsvis vidare kunna bidra till en ökad kunskap om hur elever kan lära sig om sannolikhet. För att uppnå syftet användes två olika frågeställningar. LÄS MER

  5. 40. Språkutvecklande arbetssätt och samhällsorienterade ämnen : En kvalitativ studie av F-3-lärares upplevelse av språkutvecklande arbetssätt och dess betydelse för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom samhällsorienterade ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hällgren Anna; Trife Sofi; [2022]
    Nyckelord :F-3-lärare; språkutvecklande arbetssätt; flerspråkiga; enspråkiga; språk- och kunskapsutveckling; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3-lärare upplever att ett språkutvecklande arbetssätt påverkar flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom de samhällsorienterade ämnena. Studiens ansats är kvalitativ och variationsteorin har använts som ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER