Sökning: "vuxna läsare"
Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden vuxna läsare.
16. Liten och oskuldsfull men ändå så skräckinjagande : En komparativ studie av barnkaraktärer i John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in, Människohamn och Lilla stjärna.
Kandidat-uppsats, Avdelningen för humanioraSammanfattning : I John Ajvide Lindqvists romaner blandas välkända skräckteman med realistiska, samtida miljöer där barn ofta har en framträdande roll inom berättelsen. Den här uppsatsens syfte är att undersöka relationen mellan barnkaraktärerna och det skräckfyllda samt hur läsaren uppfattar det. LÄS MER
17. Måste sälarna ha flytväst? En retorisk analys av budskap i sex samtida bilderböcker
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka ett mindre antal böcker med utgångspunkt i två debatter om barnlitteratur från 2008 respektive 2010 och de åsikter om barnböckers eventuellt tillrättalagda budskap och värderingar som förs fram i dessa. Genom att analysera ett antal samtida bilderböcker har min önskan varit att se dels om dagens bilderböcker kan anses bära på diverse ”lämpliga” budskap, som debatterna påstår, dels hur dessa ”lämpliga” budskap i sådana fall framkommer. LÄS MER
18. Läslust hos elever i läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ studie kring elever i år 3 - 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som motiverar elever i läs- och skrivsvårigheter till att vilja läsa skönlitterära texter. Vi gjorde en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metod. De intervjuade eleverna gick i år 3 till 6. LÄS MER
19. ” … då lever man i två världar på något sätt …” : Om några vuxna kvinnliga läsares upplevelser av ”en bra bok”
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : This Master’s thesis provides insights into adult women’s fictional reading within the conceptual phrase “a good book”. Eight qualitative and semi-structured interviews were performed in order to examine the nature of response and perceived benefits. The collected data were analyzed by Louise M. LÄS MER
20. Elevers och pedagogers upplevelser och tankar kring läsutveckling ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att belysa flickor och pojkars upplevelser och tankar kring deras läsutveckling. Finns där skillnader i flickors och pojkars läsutveckling? Syftet är även att belysa pedagogers upplevelser och hur de arbetar för att främja elevers läsutveckling. LÄS MER