Sökning: "läsupplevelse"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade ordet läsupplevelse.

  1. 1. Svaren på ytan av frågor på djupet : en multimodal analys av peritext på doktorsavhandlingars omslag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Joanna Öhman; [2021]
    Nyckelord :retorik; stilistik; genre; paratext; doktorsavhandlingar; bokomslag; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här kandidatuppsatsen utforskas peritexten på 19 humanvetenskapliga avhandlingar ur ett retoriskt perspektiv. Hur förmedlar bokomslaget genretillhörighet, information om verkets innehåll, om möjlig läsupplevelse och målgrupp? Analysen är hermeneutiskt grundad, och det teoretiska och metodologiska ramverket utgörs av prototypteori, stilistik, paratext enligt Gérard Genette, samt analys av visuell retorik. LÄS MER

  2. 2. Generationen som inte vill läsa — en modern myt?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lynn Balheden; [2020-09-28]
    Nyckelord :Läsning; litteraturläsning; litteraturundervisning; läsundervisning; litteraturdidaktik; svenskämnet; högstadiet; läsmotivation; läslust; läsupplevelse; lästeorier; Self-determination Theory; SDT; Bildung; bildning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas läsande minskar i rask takt och att allt fler av dem endast läser om de måste. LÄS MER

  3. 3. Nya sätt att läsa - Innovation genom metoden Design Thinking : En utvärderande studie av läspodden från Zon 164

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS); KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Andreas Rehn; Viktor Wennström; [2020]
    Nyckelord :Young boys; library; interactive reading; participation; Design Thinking; enhanced reading experience; sound stimuli; light stimuli; unga killar; bibliotek; interaktiv läsning; delaktighet; Design Thinking; förhöjd läsupplevelse; ljudstimuli; ljusstimuli;

    Sammanfattning : Del 1 På uppdrag av Stockholms stads kulturförvaltning och Kista bibliotek har vi arbetat fram nya lösningar för att engagera unga killar i Kista i bibliotekets verksamhet. Målgruppen unga killar mellan 13-19 år valdes då denna grupp i stor utsträckning saknas på biblioteket idag. LÄS MER

  4. 4. Innovation genom metoden Design Thinking - Nya sätt att läsa : En utvärderande studie av Läspodden från ZON 164

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS); KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Viktor Wennström; Andreas Rehn; [2020]
    Nyckelord :Young boys; library; interactive reading; participation; design thinking; enhanced reading experience; sound stimuli; light stimuli; unga killar; bibliotek; interaktiv läsning; delaktighet; design thinking; förhöjd läsupplevelse; ljudstimuli; ljusstimuli;

    Sammanfattning : Del 1 På uppdrag av Stockholms stads kulturförvaltning och Kista bibliotek har vi arbetat fram nya lösningar för att engagera unga killar i Kista i bibliotekets verksamhet. Målgruppen unga killar mellan 13-19 år valdes då denna grupp i stor utsträckning saknas på biblioteket idag. LÄS MER

  5. 5. Att lösa eller att läsa? : En kvalitativ studie om svensklärares upplevelser av sambandet mellan skönlitterär läsning i skolan och goda läsupplevelser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Gustafsson; Hampus Dietrichsson; [2020]
    Nyckelord :Läsupplevelse; läsning; skönlitteratur; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att, genom intervjuer med tre gymnasielärare i svenska, undersöka hur lärarna upplever sin undervisning och sambandet mellan skönlitterär läsning och goda läsupplevelser. Unga läser allt mindre skönlitteratur och skolan kan ses som ungas främsta arena för läsning av skönlitteratur. LÄS MER