Kommunikation, organisation och varumärke : En studie av tre bilföretag verksamma på den svenska marknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Denna studie tar sitt ursprung i de senaste årens ekonomiska oroligheter där framförallt bilbranschen upplevt stora förändringar. Till följd av den faktiska globalisering som sker och en ökad konkurrens, inte minst på den svenska marknaden som denna studie avser, har förutsättningarna förändrats radikalt och nya sätt att kommunicera med kunderna har tillkommit. Marknadsmixen är inte längre lika betydande och kompletteras allt mer med relationsskapande aktiviteter, det vill säga relationen mellan kund och varumärke. Flertalet separata teorier finns tillgängliga vad gäller organisatoriska aspekter respektive implementering av varumärkesstrategi. Vad vi sökt svar på är hur organisatoriska aspekter påverkat implementering av tre svenska bilföretags varumärkesstrategier.Det centrala syftet med denna studie är att kartlägga hur tre bilföretag på den svenska marknaden har arbetat med implementering av dess varumärkesstrategier. Detta har gjorts genom intervjuer med Saab Automobile, Toyota Sweden och Mazda Sverige vilka representerats av respektive företags marknadschefer.Studien har bland annat visat att de tre bilföretagen arbetar utifrån olika fokus vad gäller sin varumärkesstrategi, i vissa fall fokuseras varumärket som sådant och ibland företagets produkter. En förutsättning för att kommunicera detta på ett trovärdigt sätt är dock att personalen på respektive företaget kan identifiera sig med varumärket och därigenom kommunicera detta till sin omvärld.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)