Oetisk marknadsföring i sociala medier : ur ett konsumentperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Teorin som ställs i denna studie är att det utvecklats ny problematik i samband med uppkomsten av marknadsföring i sociala medier. I denna studie identifieras de etiska utmaningarna och hur konsumenterna påverkas av dem. Det empiriska materialet är baserat på en enkätundersökning med 115 respondenter och en jämn fördelning mellan kvinnor och män. Då studien stämmer överens med tidigare forskning kring traditionell marknadsföring kan antagandet att den speglar verkligheten om digital marknadsföring göras. I resultatkapitlet går det att utläsa att de huvudsakliga anledningarna till att respondenterna uppfattar marknadsföring i sociala medier som oetisk är att det inte framgår att det är reklam, att reklamen är riktad mot barn (under 16 år), att reklamen är påträngande (individanpassad) och att reklamen är sexistisk. Respondenternas svar visade att deras köpbeslut och uppfattning av företag påverkas av om den uppfattat reklam som oetisk. I resultatet går det även att utläsa att konsumenterna anser att marknadsföring i sociala medier helt borde exkluderas för brukare under 18 år. Slutsatsen som kan dras är att respondenterna har en etisk medvetenhet gällande marknadsföring i sociala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)