Hur förstår du vad du läser?

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Den här studiens syfte är att undersöka vilka lässtrategier elever i årskurs 3 använder sig av under sin läsning. För att besvara syftet utformades tre frågeställningar över vilka lässtrategier elever i årskurs 3 säger att de använder, vilka lässtrategier de använder och hur medvetna de är över sin lässtrategianvändning. För att få ett till perspektiv att jämföra med ställdes en fjärde fråga om hur lärare i årskurs 3 uppfattar undervisning om lässtrategier. Tolv elever i årskurs 3 från två olika skolar deltog i studien genom ett bekvämlighetsurval samt deras två klasslärare. Metoden som valdes är kvalitativa semistrukturerade elevintervjuer som kompletterades med korta observationer över elevernas högläsning. Därtill gjordes även kvalitativa semistrukturerade intervjuer med lärarna. För att analysera resultaten hämtar den här studien analysverktyg från det sociokulturella perspektivet men även ifrån receptionsteori och metakognition. Resultaten visar att eleverna använder flera olika lässtrategier och att liknande mönster förekommer oberoende av elevernas läsförmåga. Eleverna visar på en god medvetenhet om vilka lässtrategier som de har tillgång till och som de använder, när jämförelser görs mellan de strategier som eleverna uppger att de använder och de strategier som de praktiskt tillämpar under observationen. Vidare visar eleverna förmågan att reflektera över sin lässtrategianvändning och korrigera läsningen om problem uppstår, vilket visar på en metakognitiv medvetenhet. I relation till lärarna visar resultaten att lärarna mestadels undervisar implicit om lässtrategier, bland annat med hjälp av läromedel. Lärarna uppger att de även använder högläsningen som medel för att modellera och undervisa om de lässtrategier som eleverna uppger att de använder. Till största del sker lässtrategiundervisningen i årskurs 1 och 2.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)