”Så får dom 60 minuter i simhallen och det var årets simundervisning det.” : en intervjustudie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med simundervisning i grundskolan.

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Malin Ekström; [2016]

Nyckelord: simundervisning;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur lärare idrott och hälsa arbetar med simundervisning i grundskolan. Hur bedrivs simundervisningen av lärare? Bedriver undersökta kommun någon form av simundervisning för grundskoleelevernaenligt lärarna? Vad ska eleverna lära sig genom simundervisning enligt lärarna? Metod Fyra öppna intervjuer genomfördes med lärare som arbetar med idrott och hälsa för årskurs F-6. Urvalet var ett strategiskt urval. Lärarna som tillfrågades arbetade på varsin skola i den valda kommunens egen uppdelning av skolområden. De lärare som hade sin mejladress på skolans hemsida fick en förfrågan om de ville delta i studien. Respektive intervjugenomfördes på varje enskild lärares skola. Studiens teoretiska ramverk tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt lärandeperspektiv. Resultat Lärarna berättar att i kommunen får varje skola varsin vecka i simhallen till sitt förfogande, då samtliga deras elever ska få simundervisning. Det betyder att alla skolans elever under veckan ska få undervisning i simning. Vad eleverna möter för slags undervisning skiljer sig åt mellan skolorna. En lärare undervisar själv tillsammans med sin kollega, en annan undervisar i halvklass, en tredje undervisar i helklass, men har en annan personal på kanten, och på den fjärde lärarens skola hyr en simlärare in till undervisningen. Lärarna lär ut bröstsim och det livräddande ryggsimmet till eleverna, samt vattenvana och livräddning. Lärarna använder material för att förenkla inlärning av simtagen samt material till livräddning. I årskurs tre genomför kommunen ett simtest som beskrivs som otryggt och onödigt. Lärarna uttrycker att de är osäkra på vad syftet med testet är i årskurs 3 och hur det tas om hand. Slutsats I studien framgår att eleverna får mycket mindre tid i simundervisning än vad som har beskrivits i tidigare forskning. Eleverna i undersökningen har få tillfällen på sig för att lära sig simma. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande är en förutsättning för lärande att en elev får tillfällen till lärandesituationer. Studien ifrågasätter om kommunens valda strategi är försvarbar ur ett lärande perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)