Vem där? En intersektionell analys av identifikationsmöjligheter i barnlitteratur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I förskolan är litteratur en stor del av barns vardag och de har ofta möjlighet att själva styrasin läsning beroende på vilken bok som tilltalar dem. Vid många tillfällen under en dag skerdock också läsning av böcker som pedagogerna väljer ut. Vårt syfte är att undersöka deböcker pedagoger förevisar för att utforska huruvida de har en mångsidighet iframställningen av karaktärer och deras förhållningssätt till varandra. Studien är kvalitativmed intersektionalitet som teoretisk utgångspunkt för att analysera text och bilder i deutvalda böckerna. Våra slutsatser har vi kommit fram till genom att med ett intersektionelltperspektiv analysera hur sociala kategorier skapar möjlighet för identifikation. Med dessaslutsatser kan vi utvärdera valda delar av den litteratur som pedagoger presenterar förbarnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)