Från Sverige till Rosengård - Studie av en etniskt diversifierad marknad

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka om, och i sådana fall hur, företag anpassar sina marknadsföringsinstrument på en lokalt etniskt diversifierad marknad. Vidare ämnas studera om företag, på central nivå, tillvaratar lokala butikers/kontors erfarenheter och kunskaper av en etniskt diversifierad marknad. En kvalitativ metod valdes eftersom vi ämnade skapa en djupgående förståelse och helhetsuppfattning av den undersöka företeelsen. Djupintervjuer genomfördes med företagsrepresentanter från fallföretagen samt med experter på den studerande företeelsen. Dessa intervjuer utgjorde empirin som sedan var grunden för analysen och slutsatserna. Hos samtliga fallföretag hade någon form av anpassning av marknadsföringsinstrumenten skett till den etniskt diversifierade marknaden. Produkt, promotion och personal är de marknadsföringsinstrument med vilka fallföretagen anpassat sig till den lokala etniskt diversifierade marknaden. Tillvaratagandet av personalens kunskap från kontor/butiker verksamma på en etniskt diversifierad marknad varierade mellan fallföretagen, från att inte vara intresserade till försök till tillvaratagande. Inget av fallföretagen hade ett utvecklat systematiskt tillvaratagande, utan i de fall tillvaratagande önskades skedde det på ett ostrukturerat sätt. Företag som på centralnivå arbetar med mångfaldsfrågor tycktes vara mera intresserade av att tillvarata kunskapen som skapats på en lokalt etniskt diversifierad marknad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)