Sökes: Kompetent, samarbetsvillig förskollärare med utvecklingslust : En kvalitativ studie som undersöker förskolläraren och yrkesrollen i Arbetsförmedlingens platsannonser

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur platsannonser kan bidra till konstruerandet av förskolläraren och yrkesrollen. 30 platsannonser från Arbetsförmedlingens platsbank analyserades utifrån ett diskursanalytiskt tillvägagångssätt för att besvara forskningsfrågorna: Vilken bild av förskolläraryrket framträder i arbetsförmedlingens platsannonser? samt Vilken bild av förskollärarens person framträder i arbetsförmedlingens platsannonser? Resultatet visar att flera diskurser kring förskolläraren och yrkesrollen framträder i platsannonserna. Dessa diskurser har jag valt att benämna; Den kompetenta förskolläraren, Den samarbetande förskolläraren, Den ledande förskolläraren, Den drivande förskolläraren, Den undervisande förskolläraren samt Den omsorgsgivande förskolläraren. Resultatet visar att diskurserna förekommer parallellt, överlappande eller motstridigt och påvisar en bild av en kompetent, erfaren och samarbetsvillig person med lust att utvecklas. En förskollärare som besitter ledaregenskaper och bedriver undervisning samt innehar omsorgsförmåga. Dessa egenskaper beskrivs både vara knutna till förskollärarens person samt till professionell förmåga. Förskolläraryrket framställs samtidigt som komplext genom att det beskrivs dels vara ensamt med ett stort ansvar, dels att yrket innebär stort samarbete med bland annat kollegor.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)