Employer branding inom vård och omsorgssektorn : En kvalitativ studie om privata och offentliga vårdcentraler

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Hela vård och omsorgssektorn har idag stor personalbrist och svårigheter att rekrytera personal. Enligt statistik kommer det krävas ökad personal inom vården ända fram till år 2035. Vilket blir en stor utmaning för en bransch som redan idag lider av stora svårigheter att attrahera personal till verksamheterna. För att lyckas med denna utmaning kan en lösning vara att arbeta med sin employer branding strategi för att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Ett begrepp som hjälper organisationerna att lättare attrahera rätt personal och behålla befintlig. Något som blir oerhört viktigt för vården att applicera och arbeta med för att möjliggöra förbättringar gentemot personalbristen. Syfte: Studien vill undersöka hur vård och omsorgssektorn ska skapa en mer attraktiv arbetsplats som gör att man kommer till rätta med personalproblemet. Studien vill också jämföra privat och offentlig sektor för att se vad som skiljer dem åt och hur respektive sektor arbetar med employer branding för att attrahera och bibehålla personal. Metod: Studien har använt en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer där fyra anställda på den privata sektorn respektive offentliga har intervjuats. En metod som användes för att få fram likheter och skillnader sektorerna emellan men också få en helhetssyn på vad hela vården behöver göra för att bli mer attraktiv som arbetsgivare. Slutsats: Resultaten i studien påvisade att det är viktigt för båda sektorerna att arbeta med framtagna faktorer för att skapa ett starkt varumärke. Studien visade att ju mer det arbetas med dessa faktorer inom verksamheterna så skapas ett rykte och personal attraheras automatiskt till arbetsplatserna. Studien fann också att chef och ledarskapet har en viktig betydelse för att skapa ett varumärke som får personal att trivas och stanna i verksamheterna. Mellan den privata och offentliga vårdcentralen arbetade ingen specifikt med employer branding som strategi. Men indirekt var de huvudsakliga skillnaderna att privata sektorn erbjöd ett mer öppet arbetsklimat men hade samtidigt större fokus på ekonomin. Den offentliga hade istället mer fokus på patienten men marknadsförde en bättre bild av verksamheten än vad de kunde erbjuda. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)