Sökning: "attracting staff"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden attracting staff.

  1. 1. Arbetstillfredsställelsen hos röntgensjuksköterskor med fokus på psykosocial arbetsmiljö : Enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kirurgiska vetenskaper

    Författare :Mia Donovan; Madina Amin; [2023]
    Nyckelord :radiographer; job satisfaction; psychosocial work environment; radiography; Röntgensjuksköterska; psykosocial arbetsmiljö; arbetstillfredsställelse; radiografi;

    Sammanfattning : Bakgrund:  Röntgensjuksköterskor har en viktig roll inom vården men det råder brist på röntgensjuksköterskor på den nuvarande arbetsmarknaden i Sverige. Att öka nivån av arbetstillfredsställelse för röntgensjuksköterskor skulle kunna hjälpa arbetsgivare att attrahera och behålla medarbetarna. LÄS MER

  2. 2. Employer branding inom vård och omsorgssektorn : En kvalitativ studie om privata och offentliga vårdcentraler

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Charlie Björklund; Karl Odebäck; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; brand building; attracting staff; retaining staff; organizational culture; work environment; Employer branding; varumärkesbyggnad; attrahera personal; bibehålla personal; organisationskultur; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hela vård och omsorgssektorn har idag stor personalbrist och svårigheter att rekrytera personal. Enligt statistik kommer det krävas ökad personal inom vården ända fram till år 2035. Vilket blir en stor utmaning för en bransch som redan idag lider av stora svårigheter att attrahera personal till verksamheterna. LÄS MER

  3. 3. Vart tog alla vägen? : En kvantitativ studie av orsakerna till att den svenskahotellpersonalen inte återvänder efter Covid-19.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Viktor Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Hotel industry; staff shortage; staff perspective; employer attractiveness; work motivation; covid-19; employer branding; job demands resources; competence; personnel development; Sweden; Hotellbranschen; personalbrist; personalperspektiv; arbetsgivarattraktivitet; arbetsmotivation; covid-19; employer branding; job demands resources; kompetens; personalutveckling; Sverige;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att dels utifrån ett personalperspektiv undersöka och förstå huruvida arbetsgivarattraktivitet och arbetsmotivation bidrar till personalbristproblematiken inom den svenska hotellbranschen, för att sedan utforska vilka aspekter som påverkar personalens återkomst till branschen. För att besvara syftet har studien utgått ifrån frågeställningarna ”Vilka faktorer ligger bakom att tidigare personal inom hotellbranschen inte återvänder efter COVID-19 pandemin?” samt ”Vilka arbetsrelaterade justeringar kan genomföras för att locka tillbaka kvalificerad personal till branschen?”. LÄS MER

  4. 4. Employer Branding inom familjeföretag i Skaraborg : En studie om hur stora och medelstora familjeföretag i Skaraborg arbetar med Employer Branding

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emilia Hagström; Emilia Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Family business; Employer Branding; Employer Brand; Motivation; Recruitment; Familjeföretag; Employer Branding; Arbetsgivarvarumärke; Motivation; Rekrytering;

    Sammanfattning : Familjeföretag kan arbeta med Employer Branding genom de fördelar det innebär att vara ett familjeföretag, bl.a. genom deras unika historia och familjens engagemang i företaget. LÄS MER

  5. 5. Where hype, hope, and reality meet: The relationships between expectations and experiences of new jobs and work culture

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Samuelsson; Elin Bjurstam; [2023]
    Nyckelord :Career concepts; Career motives; Employee Expectations; Employee Experiences; Motivation; Employer branding; Job Satisfaction; Organizational Culture; Business and Economics;

    Sammanfattning : Due to labor shortages and an aging workforce, businesses are having difficulty hiring and maintaining talented staff. Employer branding is an important factor in attracting and keeping top employees. However, current research on job seekers' expectations and fulfillment is lacking. LÄS MER