Facebook på arbetstid - Den förlängda kaffepausen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Ekonomihögskolan; Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Sociala medier blir allt vanligare, och användningen följer ofta med människor till deras arbetsplats. Åsikterna om huruvida detta beteende är positivt eller negativt är inte entydiga och beror ofta på om man ser saken från arbetsgivarens eller den anställdas synvinkel. I denna uppsats vill vi bringa klarhet i hur denna användning av sociala medier i allmänhet, och Facebook i synnerhet, påverkar produktiviteten hos de anställda. Studien genomförs genom sex intervjuer, där tre av informanterna arbetar på en arbetsplats där Facebook är tillåtet, samt tre arbetar på en arbetsplats där tjänsten är förbjuden eller spärrad. Slutsatsen var att individuella faktorer samt typ av arbetsuppgifter påverkar hur användningen av Facebook påverkar produktiviteten. En del menar att användandet av Facebook på arbetstid är rent nöjesrelaterat, medan andra menar att det bidrar till att hålla sig fokuserad och därmed kunna prestera bättre.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)