Elevers uppfattning om Facebook som pedagogiskt verktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Mot en bakgrund av bland andra Vygotskijs teori om lärande via interaktion och samtal undersöker uppsatsen hur ett didaktiskt verktyg för användandet av Facebook kan se ut. Verktyget utarbetades utifrån tidigare forskning och teorier inom området. Delarna av verktyget uppmanar elever att använda en Facebookgrupp för lärarkontakt, diskussion, fildelning och återkoppling. Uppsatsen granskar även gymnasieelevers reaktion på verktyget vid undervisning och utvärdering. I våra intervjuer och enkäter framkommer att Facebook i skolan uppskattas olika beroende på hur stort behov eleverna har av kontakt med läraren utanför klassrummet men även att det finns hinder för att använda Facebook i skolsammanhang. Dels uttrycker eleverna rädsla för att det ska uppfattas negativt av andra elever att de frivilligt diskuterar skolarbete. Dels att elever inte känner att skolan hör hemma på just Facebook. Många elever uppskattar funktionerna men inte Facebook som arena. Sålunda föreslår vi Facebook som ett komplement till lärportaler där Facebook står för snabb information men att diskussionen och feedbacken sker i andra icke-kommersiella forum om så eleven önskar. Om tekniken ska vara gynnande för läroprocessen måste eleven själv enligt oss, vara med och påverka hur den ska användas för att försäkra att tekniken är produktiv och effektiv för eleverna och skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)