Iögonfallande layout & känsloväckande stimuli : En studie om modebutikers fysiska upplägg och dess påverkan på konsumentbeteende och köpbeslut, ur ett företagsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Denna studie har som syfte att förklara och ge en ökad förståelse för hur utvalda företag i modebranschen arbetar med det fysiska upplägget i butiker, genom bland annat atmosfär, sinnesstimuli och visuell merchandising. Samt vilken påverkan upplägget kan ha på konsumenters köpbeslutsprocesser och därmed även uppfattningen om varumärket. Sex intervjuer med olika företag har gett kvalitativa data som sedan analyserats mot varandra utifrån studiens teoretiska referensram. Resultat visar på att de studerade företagen inte planerar sin butiksyta beroende på teorier om konsumentbeteende och sinnesmarknadsföring. Utan istället planeras ytan beroende på varumärke och positionering, vilket skiljer sig åt beroende på företag. Att förmedla en känsla och att ge ett helhetsintryck med hjälp av upplägget är viktigt och baseras på hur butikerna vill att varumärket ska uppfattas, vilket sedan påverkar köpbeslutsprocessen då det avgör om kunderna väljer att konsumera i butiken eller inte. En lyckad planering av butiksytan för de studerade företagen, grundar sig därmed inte på hur väl ytan planeras utifrån tidigare forskning om sinnesmarknadsföring och visuell merchandising, utan hur bra den planeras utifrån varumärket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)