Sökning: "non-conscious processes"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden non-conscious processes.

  1. 1. Procrastination as a form of Self-regulation Failure : A review of the cognitive and neural underpinnings

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Iselin Fridén; [2020]
    Nyckelord :procrastination; self-regulation failure; executive functions; prefrontal cortex; nucleus accumbens; amygdala;

    Sammanfattning : The action of postponing an intended plan is often referred to as procrastination. Research on procrastination generally views the phenomenon as a form of self-regulation failure. Self-regulation refers to the conscious and non-conscious processes that enable individuals to guide their thoughts, feelings, and behaviors purposefully. LÄS MER

  2. 2. The effect of task relevancy in non-consciously retained information in working memory

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jonatan Gustavsson; [2017]
    Nyckelord :Cognition; working memory; consciousness;

    Sammanfattning : The relationship between cognitive processes and consciousness has been of interest for a long time in the science community. Recent studies showed that it’s possible to non-consciously retain information in working memory. LÄS MER

  3. 3. Iögonfallande layout & känsloväckande stimuli : En studie om modebutikers fysiska upplägg och dess påverkan på konsumentbeteende och köpbeslut, ur ett företagsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emma Öhlund; Anna Thorsell; [2014]
    Nyckelord :Consumer behavior; buying-process; sensory stimuli; visual merchandising; non-conscious processes; sensory marketing; brand; Konsumentbeteende; köpbeslut; sinnesstimuli; visuell merchandising; icke-medvetna processer; sinnesmarknadsföring; varumärke;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att förklara och ge en ökad förståelse för hur utvalda företag i modebranschen arbetar med det fysiska upplägget i butiker, genom bland annat atmosfär, sinnesstimuli och visuell merchandising. Samt vilken påverkan upplägget kan ha på konsumenters köpbeslutsprocesser och därmed även uppfattningen om varumärket. LÄS MER

  4. 4. Hur icke-medvetna processer spelar roll för köpbeslutsprocessen : - En studie i svenska livsmedelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Sebastian Jonsson; Oscar Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :butiksmarknadsföring; Nordfält; köpbeteende; köpbeslutsprocess;

    Sammanfattning : Titel:  Hur icke-medvetna processer spelar roll för köpbeslutsprocessen    Författare:   Oscar Gustafsson och Sebastian Jonsson    Handledare:  Thomas Helgesson    Nivå:   Kandidatuppsats, Marknadsföring (15hp), VT 2012    Nyckelord:   Butiksmarknadsföring, Nordfält, Köpbeteende, Köpbeslutsprocess    Problemformulering:  Vilken roll spelar kunders icke-medvetna processer i  köpbeslutsprocessen vid köp av produkter med varierat  köpbeteende i dagligvaruhandeln?                       Syfte:   Marknadskommunikation påverkar hur de icke-medvetna  processerna spelar roll hos kunders köpbeteende i butik. Därför är  syftet att öka vår förståelse för dessa icke-medvetna processer som  spelar in hos köpbeslutsprocess och där genom planerade och  oplanerade köp. LÄS MER

  5. 5. Omedveten tankeverksamhet och beslutsfattande –en användarmanual : En studie i det omedvetnas beskaffenhet.

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap

    Författare :Nils Wiberg; [2008]
    Nyckelord :Filosofi; belutsfattande; neurofilosofi; lyckoforskning; neuroekonomi.;

    Sammanfattning : The investigation aims to clarify to what extent non-conscious thought has efficacy in e.g. decision making and also examine some aspects of the question whether decisions are caused by free will. LÄS MER