Influencers för hållbarhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Digitaliseringen har medfört en förändring i hur individer och företag interagerar med varandra. Särskilt har sociala medier plattformar som Instagram blivit ett viktigt verktyg för individer och företag att nå ut till en potentiell publik. Mikro-influencers har framträtt som ett fenomen på denna arena och utnyttjar Instagram för att främja idéer, produkter och tjänster. Denna kvalitativa studie diskuterar influencers och estetiskt arbete för att ge en bättre förståelse för mikro-influencers roll i hållbarhetskommunikation på sociala medier. Syftet med studien är att undersöka hur mikro-influencers använder olika strategier för att förmedla hållbarhetsbudskap på Instagram. Studien utgår från följande frågor: 1) Hur använder mikro-influencers olika strategier för att förmedla hållbarhetsbudskap på Instagram? 2) Hur kombineras dessa strategier för att förmedla budskapet? Studien betonar vikten av att använda flertalet strategier för att göra hållbarhetsbudskapen inspirerande och engagerande för följarna. Slutsatsen av studien visar att mikro-influencers använder olika strategier och kombinerar dessa på olika sätt, beroende på syftet med inlägget, för att kommunicera hållbarhetsbudskap. Estetiskt arbete visade sig vara den grundläggande strategin som sedan kompletteras med andra strategier för att förmedla budskapet. De olika teman som identifierats har olika syften med innehållet i kommunikationen. När syftet är att sprida information, används estetiskt arbete främst i kombination med konkret information och rapporter som stödjer det huvudsakliga budskapet om hållbarhet. I temat gammalt till nytt observerades att strategin estetiskt arbete huvudsakligen kombinerades med kreativitet, som uppmuntrar mottagare till att ta vara på de plagg de redan äger. Och slutligen visade temat långsamt mode hur strategin estetiskt arbete kombinerats med konkret information och inspiration, vilket kan ses som en blandning av mönstret i de två föregående teman. Inläggen kompletterades också med andra strategier som bidrog till ett förstärkt och tydligt budskap. Studien bidrar således till forskningen om hållbarhetskommunikation på sociala medier och visar vikten av att använda relevanta komplement till den grundläggande strategin estetiskt arbete för att förmedla hållbarhetsbudskap på ett effektivt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)