Vad kännetecknar matematikundervisning i förskola? Textanalys av förskollärares och chefers skriftliga tankar år 2016

Detta är en Master-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Catrin Stensson; [2017]

Nyckelord: didaktik; undervisning; lärande; matematik;

Sammanfattning: Syftet med studien är att vidareutveckla kunskap om vad förskollärare och chefer beskriver kännetecknar undervisning i förskola. Ett specifikt syfte är att bidra med kunskap om vad förskollärare och förskolechefer i skrift beskriver kännetecknar undervisning i matematik i förskola relaterat till vetenskaplig grund.I studien presenteras en textanalys baserad på 243 förskollärare och chefers skriftliga tankar om undervisning i matematik, år 2016. I textanalysen bearbetas kvalitativa data med kvantitativa inslag genom att ordfrekvenser kommer att vara vägledande i analysen. Studien har en matematikdidaktisk och abduktiv ansats. De skriftliga tankarna analyseras genom sammanflätade tolkningsled för att finna utmärkande spår. De utmärkande spåren problematiseras och diskuteras utifrån Kansanens (1993) tre nivåer av pedagogiskt tänkande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)