Digitalisering, motivation, lärande och dyslexi

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Varje elev med diagnosen dyslexi har ett unikt och indivi-duellt sätt att lära sig. Däremot har flertal elever med dyslexi förlorat motivationen att utbilda sig eftersom de inte får den hjälp de behöver när de behöver den. Där kommer digitaliseringen in. I detta arbete har jag valt att utföra en innehållsanalys, där jag analyserar forskning från olika kul-turer för att besvara följande forskningsfråga. Syftet med uppsatsen är att undersöka och diskutera hur digitala hjälp-medel kan vara till nytta för elever med dyslexi i relation till motivation och lärande. Forskningsfrågan lyder: Hur an-vänds digitala medel i skolan och vilken funktion fyller di-gitala hjälpmedel för elever med diagnostiserad dyslexi i relation till deras motivation och lärande? Slutligen kom jag fram till att även om alla dyslektiker inte har samma typer av svårigheter och kräver ett mer individualistiskt lärande, har teknologin så många olika typer av hjälpmedel, att det ska kunna passa för alla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)