Naturorienterad undervisning i grundskolans tidigare år : - En studie av ämnets förekomst och betydelse ur ett lärarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Susanne Malm; Malin Andersson; [2008]

Nyckelord: Pedagogik; Didaktik; NO-undervisning;

Sammanfattning: Naturorienterad undervisning i grundskolans tidigare år – En studie av ämnets förekomst och betydelse ur ett lärarperspektiv Syftet med vår studie, inom Pedagogik med didaktisk inriktning C, är att få insikt och ökad förståelse för NO-undervisning i grundskolans tidigare år ur ett lärarperspektiv. Vårt syfte är inspirerat av våra VFU erfarenheter, vilket vi förankrat i relevant litteratur. Detta inleder även uppsatsen. Vi har använt oss av enkäter som forskningsmetod för att besvara vårt syfte och våra frågeställningar. Enkäten delades ut till 57 respondenter på totalt tio skolor, i tre olika kommuner, det är även nämnvärt att undersökningen genomfördes i tre olika län. I resultatet jämför vi de olika kommunerna och undersöker även samband mellan olika variabler av studien. Respondenterna från enkätundersökningen uttryckte att NO-ämnet fått en mindre prioriterad roll i grundskolans tidigare år. Samtidigt visade resultatet att ämnet har stor betydelse för elever och deras kunskapsutveckling på så vis att eleverna förbereds för ett liv utanför skolans värld. Resultatet av studien gav också en bild av hur lärarna bedriver sin NO-undervisning. Vi avslutar vår studie genom att koppla samman resultatet med litteraturen i en reflekterande diskussion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)