Balansen mellan tillit och kontroll : En studie av sektionschefer inom Arbetsförmedlingen och hur de balanserar tillit och kontroll i sitt arbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Den svenska offentliga sektorn har länge präglats av förvaltningsfilosofin New Public Management som associerats med bland annat resultatorienterad planering och kontroll. På senare år har en ny förvaltningsfilosofi introducerats, tillitsbaserad styrning och ledning, som komplement för att adressera vissa av New Public Management svagheter. Dessa två förvaltningsfilosofierna utgör studiens bakgrund och är anledningen till varför de båda styridealen, tillit och kontroll, undersöks inom Arbetsförmedlingen. Syfte: Studien syftar till att utveckla en förståelse för betydelsen styridealen tillit och kontroll har för både sektionschefer och medarbetare inom myndigheten. Detta genom att utforska och analysera hur och varför sektionschefer inom Arbetsförmedlingen arbetar för att balansera styridealen tillit och kontroll i relation till sina medarbetare. Frågeställning: Hur och varför arbetar sektionschefer inom Arbetsförmedlingen med att balansera de båda styridealen tillit och kontroll i relation till sina medarbetare? Metod: I studien har en kvalitativ undersökningsmetod använts. Det empiriska resultatet utgörs av semistrukturerade intervjuer med åtta sektionschefer inom Arbetsförmedlingen.  Resultat och slutsats: Studiens resultat visar att de studerade sektionscheferna på Arbetsförmedlingen balanserar styridealen tillit och kontroll genom att agera som ett filter mellan sina medarbetare genom att maskera kommunikationen av kontrollerna till medarbetarna. Vidare inser respondenterna effekterna av ett utökat fokus på kontroll och påverkan som det har på medarbetarna. Respondenterna förhåller sig därför kritiska till organisationens omfattande kontrollmekanismer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)