Gränsöverskridande pojkar och avvikande flickor : Hur samhällets normer återspeglas i socialnämndens olika förväntningar och syn på ansvar för pojkar respektive flickor

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Författare: Emelie Cylvén; Mathilda Boberg; [2018]

Nyckelord: Gender; LVU; Norms; Sex; Genus; Kön; LVU; Normer;

Sammanfattning: Denna studie har genomförts med en kvalitativ metod, där 33 stycken domar gällande ”den unges eget beteende” enligt 3§ lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU har analyserats. Studiens syfte var att undersöka om och i så fall på vilket sätt föreställningar kring kön yttrar sig i 3§ LVU domar. Vi valde att närmare undersöka hur socialnämnden talade om flickor och pojkar i sina yrkanden till förvaltningsrätten. För att undersöka detta har studien inspirerats av diskursanalysen som teori och metod, och det teoretiska begreppet genus har använts som ett kompletterande analysverktyg. Resultatet visar att det i socialnämndens yrkanden förekommer ett diskursivt sätt att tala om flickor respektive pojkar. På så sätt konstrueras olika normer för de unga utifrån föreställningar kring kön och genus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)