Effekter av serious games på lärande och motivation hos barn med inlärningssvårigheter : En utvidgad strukturerad litteraturstudie

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Introduktion: Utbildningsnivå är en bestämningsfaktor för hälsa, och det finns starka kopplingar mellan en individs utbildningsnivå och hälsa. Inlärningssvårigheter som dyslexi och dyskalkyli kan bidra till svårigheter i skolan samt fysisk och mental ohälsa. Serious games kan användas för att uppmuntra till lärande och öka motivationen. Under de senaste åren har serious games i utbildningssyfte ökat och forskning visar på positiva effekter.  Syfte: Syftet med examensarbetet var att undersöka effekten av serious games på motivation och lärande hos elever med inlärningssvårigheter. Metod: En strukturerad litteraturstudie genomfördes. Sökningar gjordes i relevanta databaser, och datainsamlingen resulterade i 21 inkluderade artiklar som analyserades med tematisk analys. Samtliga artiklar innefattade en digital spelintervention på deltagare mellan 5 och 13 år och med risk för, eller uttalade, inlärningssvårigheter. Resultat: Majoriteten av studierna fann överlag positiva effekter med serious games, men det fanns även studier som visade svaga eller inga positiva effekter överhuvudtaget. De flesta studierna upptäckte också att serious games ökade motivationen hos deltagarna, även om vissa studier fann att deltagarnas motivation minskade med tiden. Spelelement som användes för att öka motivationen var bland annat poängsystem, belöningar och visuell feedback. Slutsats: Serious games kan ha positiva effekter på barns lärande och motivation. Denna slutsats bör dock betraktas med försiktighet då ytterligare forskning av hög kvalitet är nödvändig för att identifiera de positiva aspekter samt eventuella risker som finns.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)