Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. Studiens syfte är att, ur ett genusperspektiv, undersöka hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan motverka könsmönster som riskerar att påverka barns val av aktiviteter. Studien har utgått från ett socialkonstruktivistiskt och feministiskt perspektiv där kvalitativ data samlats in med hjälp av semistrukturerade deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer. Totalt har fyra avdelningar fördelat på två förskolor deltagit i studien. Resultatet visar att fordon och konstruktionsmaterial får stort utrymme i förskolans lärmiljöer samt att könsstereotypa aktivitetsval kan motverkas i en genomtänkt fördelning av materialet i miljön. Olika strategier har visat sig användas för att motverka stereotypa könsmönster i barns aktivitetsval. Dessa strategier kan ibland ses som varandras motsatser men kan också fungera som komplement till varandra. Genom att applicera en kompensatorisk strategi i organiseringen av lärmiljön kan barns intressen tillgodoses samtidigt som hänsyn tas till eventuella maktperspektiv. Detta kan bidra till att motverka könsstereotypa mönster i barns aktivitetsval och därmed vara en del av förskolans jämställdhetsuppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)