”I want to find my faith again” : En kvalitativ studie om tillgänglighet och spiritualitet på vandrings- och pilgrimsleder. 

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Vandrings- och pilgrimsleder är en del av turismnäringen som många människor söker sig till i syfte att nå en spirituell upplevelse eller en närmare kontakt med sig själv och naturen. För att flera människor ska få till sig budskapet att vandra dessa leder, och därmed får ta del av de positiva fördelar som upplevs, krävs det att leden är tillgänglighetsanpassad på flera sätt. Hur kan visuell kommunikation skapas för att öka tillgängligheten på S:t Olavsleden samt hur kan det spirituella uttryckas i syfte att attrahera en större målgrupp, är ett problemområde från en uppdragsbeskrivning av byrån Trampolin Pr. Syftet med projektet är att med utgångspunkt från Luptons (2011) designprocess skapa ny visuell kommunikation med fokus på ökad tillgänglighet samt skapa uttryck för spirituella upplevelser för S:t Olavsleden. Genom ett urval av flera vandrings- och pilgrimsleder, analyseras hur dessa semiotisk framställer tillgänglighet och spiritualitet och den kunskapen förvaltas vidare i designprocessen när den grafiska profilen ska skapas för S:t Olavsleden. Resultatet var att det empiriska materialet semiotiskt framställde tillgänglighet genom ordval, visuell framskjutenhet och olika designprinciper. Det empiriska materialet visade även på en brist på tillgänglighet i flera delar i kommunikationen av alla leder. Spiritualitet uttrycks främst genom bildval och vissa ordval.  Nyckelord: Grafisk design, pilgrimsvandring, visuell kommunikation, tillgänglighet, spiritualitet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)