CSR som affärsmodell : Ett steg närmare ett mer hållbart samhälle

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility (CSR) handlar om hur företag kan ta ansvar för det samhälle som de verkar inom och innefattar såväl miljöansvar som socialt ansvar. Det är ett högaktuellt ämne som diskuterats länge, men som fick fart under 50-talet. Som ett resultat av diskussionen har trycket på att företag ska bedriva ett CSR-arbete ökat från såväl kunderna och konsumenterna som från andra intressenter som påverkas av företagets arbete. För att hantera de ökande förväntningarna kan företag implementera CSR i deras affärsmodell.Syftet med studien är därför att skapa förståelse för hur CSR kan implementeras i ett företags affärsmodell. För att uppfylla syftet har en kvalitativ studie utförts. Den empiriska datan samlades in genom telefonintervjuer hos ett företag som ligger i framkant med sitt CSR-arbete. Den teoretiska referensramen syftar till att skapa förståelse för de aspekter av CSR som är särskilt relevanta för ett företags affärsmodell. Den teoretiska referensramen täcker miljö- och samhällsansvar, kommunikationsstrategier, CSR-initiativ, intressenter, CSR-kommunikation, konkurrensfördelar samt motivationsfaktorer. För att ett företag ska kunna implementera CSR i sin affärsmodell krävs ett noga genomtänkt arbete inom samtliga delar av företagets affärsmodell. I ingen av affärsmodellens beståndsdelar får CSR-aspekten ignoreras, eftersom CSR-arbetet bör vara integrerat i samtliga delar av affärsmodellen. Detta innebär inte att företaget inte kan välja att lägga mer fokus på specifika delar av affärsmodellen. Företaget bör däremot känna till att det kan uppstå problem om en del av affärsmodellen är alltför bristfällig, eftersom alla delar av affärsmodellen hör ihop. Ett företag bör dessutom ha en god kommunikation med deras intressenter och resten av marknaden, ta ansvar för samhället och miljön, känna till deras konkurrensfördelar och kontinuerligt arbeta med olika CSR-initiativ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)