Inkludering av elever med funktionsnedsättning vid musik- och kulturskolor - med fokus på hur de nationella handlingsplanerna och riktlinjerna kontra musik- och kulturskolors verksamhet.

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att mot bakgrund av nationella handlingsplaner och riktlinjer för funktionsnedsattas inkludering undersöka hur dessa överensstämmer med musik- och kulturskolors verksamhet. Med musik- och kulturskolan i fokus syftar också denna undersökning till att kritiskt granska inkluderingsarbetet i den reguljära verksamheten vid utvalda musik- och kulturskolor. Även musikpedagogernas kompetens belyses, i syfte att kartlägga behov och väl fungerande arbetsformer. Forskningsfrågorna som ställs är: Hur ser rektorerna i musik och kulturskolor på inkluderingsbegreppet, arbetsformer för inkludering och musiklärarnas kompetens och fortbildningsbehov i aktuellt område? Metoden för att insamling av information är baserad på kvalitativa studier genom intervjuer som gjorts med sex rektorer vid kommunal musik- eller kulturskola. Som grund till intervjuerna låg de tre forskningsfrågorna. Resultatet visar att rektorerna anser att de har en övergripande inkluderande verksamhet i och med att den är öppen för alla. Rektorerna är väl medvetna om vad som innefattas i begreppet inkludering, men med få undantag har de dock svårt att tillämpa detta i gruppundervisning. Resultatet visar också att alla i personalen måste engagera sig i frågor som rör elever med funktionsnedsättningar. Lärare som arbetar praktiskt med eleverna behöver extra mycket stöd i form av utbildning och studiebesök på andra musik- eller musikskolor med verksamhet för elever med funktionsnedsättningar. Ledningen har en stor uppgift att utveckla och eventuellt förändra organisationen så att den blir tillgänglig för elever med funktionsnedsättningar. Det ställer stora krav på rektorerna som också behöver stöd och råd av lärare med specialutbildning för den specialpedagogiska verksamheten. En slutsats som kan dras av föreliggande arbete är att man måste använda den samlade nationella erfarenheten för att lyckas väl med inkluderingsarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)