Förskollärares arbete med språkutveckling för barn med annat modersmål : -

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar språkfrämjande med barn som inte har svenska som modersmål. Vi ville genom denna studie ta reda på hur de arbetar med att främja barns språkutveckling i det svenska språket samt vilka metoder och verktyg de använder som stöd i arbetet. Studien är baserad på en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. Teoretisk utgångspunkt är den sociokulturella teorin av Lev S Vygotskij där samspelet med omgivningen är avgörande för barns lärande och utveckling. Resultatet i studien visar enligt förskollärarna att språkliga aktiviteter såsom högläsning, sångstunder och lek är ledande i det språkutvecklande arbetet när det gäller att främja det svenska språket för barn som inte behärskar språket tillräckligt. Metoder och verktyg som förskollärarna främst använder sig av för att stödja barn i deras språkutveckling är digitala verktyg, bilder och TAKK vid kommunikation. Andra faktorer som visade sig vara betydelsefulla i resultatet är samverkan med föräldrarna och modersmålet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)