Spelets regler : Nya förutsättningar på spelmarknaden sätter svenska systemet på prov

Detta är en Magister-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka spelaktörers konkurrensförutsättningar över Internet på den svenska spelmarknaden. Den teknologiska utvecklingen har bidragit till ökad tillgänglighet vilket lett till att spelande över Internet vuxit sig starkt. Spelmarknaden är komplex gällande marknadsföring och på grund av att aktörer ska sälja en produkt till konsumenten som samtidigt kan ge negativa påföljder. Spellagstiftningen i Sverige är inte uppdaterad och är orsak till att landet blivit kritiserat av EU-kommissionen. Egentligen ska det råda monopol på den svenska spelmarknaden, men monopolet har blivit utsatt för konkurrens av externa aktörer som kan verka fritt på Internetmarknaden. Teorier som appliceras i denna studie är Internets påverkan på branschstrukturen och teorin om konkurrensutsatta marknader. Slutsatsen är att befintlig reglering med det svenska spelmonopolet kan ses ur olika perspektiv. Det ena är att marknaden kan betraktas som fungerande på grund av det “Moment 22” läge som uppstått. Staten vill reglera spelmarknaden och återfå kontroll samtidigt som externa aktörer inbringar positiva effekter som intäkter och arbetstillfällen. Det andra perspektivet ser problem med att spellagstiftningen är verkningslös och ineffektiv. Detta är orsaken till varför spelregleringen behöver modifieras och bemöta påtryckningarna från EU-kommissionen. Externa aktörer kan marknadsföra sig relativt obehindrat till svenska konsumenter, trots att det föreligger främjandeförbud. Marknadsföring är viktig för externa aktörers verksamheter. Den uppkomna konkurrensen har tvingat det svenska spelmonopolet att utveckla sina produkter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)