Samspelet mellan Lean, kreativitet och innovation : en kvalitativ studie inom tjänstesektorn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Titel: Samspelet mellan Lean, kreativitet och innovation – en kvalitativ studie inom tjänstesektorn.  Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Rosa Karvinen Handledare: Tomas Källqvist och Per Vilhelmson Datum: Mars 2020 Syfte: Syftet är att öka förståelse för kritiska framgångsfaktorer vid implementeringen av Lean inom tjänstesektorn med fokus på att främja kreativitet och innovation.  Metod: Studiens vetenskapsteoretiska grund utgår ifrån hermeneutik och socialkonstruktivism. Studien antar en deduktiv ansats med kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Resultat & slutsats: Studien identifierar och skapar en ökad förståelse för hur kritiska framgångsfaktorer kan främja kreativitet och innovation vid implementeringen av Lean inom tjänstesektorn.  Examensarbetets bidrag: Studien lämnar ett bidrag i form av en modell som visar hur de kritiska framgångsfaktorerna kan främja kreativitet och innovation vid implementering av Lean inom tjänster. Vidare beskriver studien sambanden mellan de kritiska framgångsfaktorerna och viktiga implementeringsverktyg inom tjänstesektorn.  Förslag till fortsatt forskning: Studera dessa kritiska framgångsfaktorer i en annan bransch inom tjänstesektorn. Ett annat förslag är att göra en jämförande studie om de kritiska framgångsfaktorerna för Lean och innovation mellan olika länder, eller sektorer.  Nyckelord: Lean, Tjänster, Implementering, Kreativitet, Innovation, Kritiska Framgångsfaktorer

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)